• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Globalne piractwo spadło do najniższego poziomu od 27 lat

16.07.2021 14:02 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Globalne piractwo spadło do najniższego poziomu od 27 lat

Partnerzy portalu

Globalne piractwo spadło do najniższego poziomu od 27 lat - GospodarkaMorska.pl
Fot. EU Navfor

Piractwo i napady z bronią na morzu spadły do najniższego poziomu od 27 lat w pierwszej połowie 2021 roku. Nie dajmy się jednak zwieść liczbom - ostrzega Międzynarodowe Biuro Morskie (IMB).

We wtorek IMB opublikował swój najnowszy globalny raport dotyczący piractwa, w którym wyszczególnił 68 incydentów piractwa i napadów z bronią na statki w pierwszych sześciu miesiącach 2021 roku, co stanowi najniższy wynik od 1994 roku i równa się spadkowi o 98 incydentów. IMB zaleca jednak ostrożność przed samozadowoleniem, zwłaszcza w Zatoce Gwinejskiej, która nadal stanowi największe zagrożenie dla marynarzy.

Centrum raportowania piractwa IMB (PRC) zgłosiło próbę abordażu na 61 statków, cztery próby ataków, ostrzelanie dwóch statków i porwanie jednego statku. Pomimo ogólnego spadku liczby zgłoszonych incydentów, przemoc wobec załóg trwała nadal, a 50 załóg zostało porwanych, dwie napadnięte. W wyniku tego zabity został jeden z marynarzy.

Zatoka Gwinejska

Według IMB, Zatoka Gwinejska nadal jest szczególnie niebezpieczna dla marynarzy, ponieważ 32% wszystkich zgłoszonych incydentów ma miejsce w tym regionie. Sektor odpowiadał za wszystkie 50 porwań załóg i jedną ofiarę śmiertelną odnotowaną przez IMB Piracy Reporting Center w pierwszej połowie 2021 roku.

Liczba porwań odnotowana w Zatoce Gwinejskiej w drugim kwartale jest najniższa od drugiego kwartału 2019 roku, ale piraci nadal atakują wszystkie typy statków w całym regionie. IMB ostrzega, że statki rybackie były porwane, a później wykorzystywane jako jednostki do namierzania innych statków handlowych.

– Podczas gdy IMB z zadowoleniem przyjmuje ograniczenie piractwa i rozbojów w Zatoce Gwinejskiej, ryzyko dla marynarzy nadal pozostaje – powiedział dyrektor IMB Michael Howlett. – Zgłaszając wszystkie incydenty władzom regionalnym i IMB PRC, marynarze mogą wywierać presję na piratów. Łączenie organów reagowania morskiego poprzez inicjatywy – takie jak nigeryjski projekt Deep Blue i Forum Współpracy Morskiej Zatoki Gwinejskiej – będzie kontynuować i wzmacniać kanały wymiany wiedzy i zmniejszać ryzyko dla marynarzy w regionie – dodał.

Cieśniny Singapurskie

Cieśnina Singapurska odnotowała 16 incydentów w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, w porównaniu do 11 w tym samym okresie w 2020 roku. IMB zauważa, że ataki te wydają się mieć charakter oportunistyczny, ale organizacja ostrzega, że w siedmiu incydentach sprawcy byli uzbrojeni w noże. W trzech oddzielnych incydentach marynarze byli zastraszani, zaatakowani lub ranni.

Peru

W Callao Anchorage w Peru żegluga odnotowała dwukrotny wzrost liczby incydentów w porównaniu z ostatnimi dwoma latami, przy czym łącznie zgłoszono dziewięć incydentów. W drugim kwartale miały miejsce cztery incydenty, a w trzech przypadkach zgłoszono użycie noży. IMB twierdzi, że sprawcy w regionie mają zdolność do przeprowadzania gwałtownych ataków, w których do tej pory jedna załoga została porwana i zaatakowano dwie inne w oddzielnych przypadkach.

Zaleca się również, aby statki podjęły środki ostrożności podczas kotwiczenia w Zatoce Manilskiej na Filipinach, ponieważ IMB zgłoszono cztery incydenty w drugim kwartale 2021 roku.

– Zgłaszanie incydentów związanych z piractwem i napadami z bronią w ręku jest pierwszą linią obrony przed przyszłymi atakami – powiedział sekretarz generalny MTK John W.H. Denton AO. - Stałe raportowanie do IMB umożliwi rządom, morskim agencjom reagowania i innym zainteresowanym stronom ustanowienie bezpieczniejszych wód dla naszych marynarzy i płynny przepływ towarów w globalnych łańcuchach dostaw – dodał.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.