• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Reguły Hague-Visby – konosament bezpośredni. Część I

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – contracts of affreightment) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi, z kolei, na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.

16.10.2025, 19:56
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Kto kontroluje wąskie gardła, ten dławi świat. Jak cieśniny morskie stały się frontem globalnej rywalizacji? [ANALIZA]

Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.

04.08.2025, 20:54
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Łańcuchy dostaw muszą być elastyczne i odporne na działania polityków, ataki terrorystów i cyberataki

Konieczne są skoordynowane działania w celu wzmocnienia łańcuchów dostaw. Deglobalizacja niestety nie przeszła do fazy realizacji. Próby zawracania kijem Missisipi przynoszą na razie mierne skutki. Restrykcje i protekcjonistyczne działania prezydenta Donalda Trumpa wywołały panikę na rynkach globalnych. Amerykańska polityka celna wprowadziła dodatkowe zamieszanie w już nadwyrężonych globalnych sieciach logistycznych.

06.06.2025, 09:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Gospodarka i porty morskie w 2024 i 2025 r. Rośnie rola portów morskich APEC oraz ASEAN

Porty morskie żyją w tempie nadawanym przez główne gospodarki światowe. Żywotność gospodarek i handlu międzynarodowego ma decydujący wpływ na porty morskie. Sprawność portów morskich ma istotny wpływ na sprawność handlu międzynarodowego. Wszak ponad 80% towarów przemieszczanych jest szlakami morskimi. W 2024 r. wartość obrotów handlu międzynarodowego osiągnie rekordowy poziom prawie 33 bln dolarów – podają analitycy UNCTAD. Porty morskie muszą się przygotować, że globalny handel osiągnie w 2025 r. wartość około 34 bln dolarów.

09.01.2025, 10:49
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Wyniki oraz perspektywy światowego rynku przewozów morskich

Zbliżający się koniec roku jest okazją do podsumowania wyników operacyjnych funkcjonowania globalnej żeglugi oraz przeładunków realizowanych w portach morskich, a także wskazania spodziewanych zmian w kolejnych latach. Skłania do tego również cykliczna publikacja UNCTAD (United Nation Conference on Trade and Development) zatytułowana Review of Maritime Transport, której wydanie 2024 właśnie zostało udostępnione. W opracowaniu zaprezentowane zostały wyniki transportu morskiego za 2023 rok oraz wskazane oczekiwania co do aktualnych

25.11.2024, 22:50
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

UNCTAD o problemach transportu morskiego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji uwagę zwrócono na rolę konfliktów oraz zmian klimatu, które oddziałują na światowy transport morski.

13.11.2024, 14:47
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Globalny handel morski w 2024. Stare problemy, nowe wyzwania, nieznane perspektywy

Globalny handel morski wzrósł o 2,4% w 2023 r., odrabiając straty po spadku z 2022 r., ale ożywienie nie zapowiada świetlanych perspektyw i kruche podstawy. Jako newralgiczne miejsca zagrożeń eksperci, którzy opracowali „Review of Maritime Transport 2024”, wskazali utrudnienie związane z przejściem przez Kanał Sueski i Panamski oraz dzisiejsze i nieprzewidywane skutki wywołane przez napięcia geopolityczne, konflikty i zmiany klimatu.

11.11.2024, 21:03
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Plastik w rybach, Bałtyku i oceanach

Wpływ zanieczyszczenia plastikiem osiągnął alarmujący poziom. Z 369 mln ton odpadów plastikowych wytwarzanych każdego roku około 11 mln ton trafia do oceanu. I sytuacja się wcale nie poprawia, mimo zarządzeń, regulacji i apeli. UNCTAD przewiduje się, że liczba ta potroi się do 2040 r.

27.10.2024, 09:43
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Gospodarki krajów rozwijających się na morskich szlakach. Polska wpisuje się w globalne trendy

Dynamiczny rozwój gospodarek krajów rozwijających się spowodował szybki rozwój portów i handlu morskiego, zmieniła się struktura środków transportu morskiego – podkreśla UNCTAD w najnowszym raporcie. Kraje Dalekiego Wschodu stały się kluczowymi graczami w globalnych łańcuchach wartości. Wraz z dynamicznym rozwojem produkcji pojawiły się również negatywne zjawiska. Szybko wzrosła emisje CO2 i szkodliwych substancji, środowisko zostało zanieczyszczone tworzywami sztucznymi i odpadami chemicznymi.

15.08.2024, 19:39
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konsolidacja w portach i na morskich szlakach. Polskie porty i terminale pod presją zmian

Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.

30.07.2024, 21:40
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.