Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – contracts of affreightment) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi, z kolei, na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.
Konieczne są skoordynowane działania w celu wzmocnienia łańcuchów dostaw. Deglobalizacja niestety nie przeszła do fazy realizacji. Próby zawracania kijem Missisipi przynoszą na razie mierne skutki. Restrykcje i protekcjonistyczne działania prezydenta Donalda Trumpa wywołały panikę na rynkach globalnych. Amerykańska polityka celna wprowadziła dodatkowe zamieszanie w już nadwyrężonych globalnych sieciach logistycznych.
Porty morskie żyją w tempie nadawanym przez główne gospodarki światowe. Żywotność gospodarek i handlu międzynarodowego ma decydujący wpływ na porty morskie. Sprawność portów morskich ma istotny wpływ na sprawność handlu międzynarodowego. Wszak ponad 80% towarów przemieszczanych jest szlakami morskimi. W 2024 r. wartość obrotów handlu międzynarodowego osiągnie rekordowy poziom prawie 33 bln dolarów – podają analitycy UNCTAD. Porty morskie muszą się przygotować, że globalny handel osiągnie w 2025 r. wartość około 34 bln dolarów.
Zbliżający się koniec roku jest okazją do podsumowania wyników operacyjnych funkcjonowania globalnej żeglugi oraz przeładunków realizowanych w portach morskich, a także wskazania spodziewanych zmian w kolejnych latach. Skłania do tego również cykliczna publikacja UNCTAD (United Nation Conference on Trade and Development) zatytułowana Review of Maritime Transport, której wydanie 2024 właśnie zostało udostępnione. W opracowaniu zaprezentowane zostały wyniki transportu morskiego za 2023 rok oraz wskazane oczekiwania co do aktualnych
Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji uwagę zwrócono na rolę konfliktów oraz zmian klimatu, które oddziałują na światowy transport morski.
Globalny handel morski wzrósł o 2,4% w 2023 r., odrabiając straty po spadku z 2022 r., ale ożywienie nie zapowiada świetlanych perspektyw i kruche podstawy. Jako newralgiczne miejsca zagrożeń eksperci, którzy opracowali „Review of Maritime Transport 2024”, wskazali utrudnienie związane z przejściem przez Kanał Sueski i Panamski oraz dzisiejsze i nieprzewidywane skutki wywołane przez napięcia geopolityczne, konflikty i zmiany klimatu.
Wpływ zanieczyszczenia plastikiem osiągnął alarmujący poziom. Z 369 mln ton odpadów plastikowych wytwarzanych każdego roku około 11 mln ton trafia do oceanu. I sytuacja się wcale nie poprawia, mimo zarządzeń, regulacji i apeli. UNCTAD przewiduje się, że liczba ta potroi się do 2040 r.
Dynamiczny rozwój gospodarek krajów rozwijających się spowodował szybki rozwój portów i handlu morskiego, zmieniła się struktura środków transportu morskiego – podkreśla UNCTAD w najnowszym raporcie. Kraje Dalekiego Wschodu stały się kluczowymi graczami w globalnych łańcuchach wartości. Wraz z dynamicznym rozwojem produkcji pojawiły się również negatywne zjawiska. Szybko wzrosła emisje CO2 i szkodliwych substancji, środowisko zostało zanieczyszczone tworzywami sztucznymi i odpadami chemicznymi.
Udział w rynku 4 operatorów terminali, którzy są powiązani z przewoźnikiem, nadal rośnie i wzrósł 38,2 % w 2021 r. do 40,5 % w 2023 r. Podobna sytuacja ma miejsce wśród operatorów liniowych, z których 4 dominuje na rynku przewozów kontenerów. Operatorzy portów morskich i terminali muszą wziąć jeszcze pod uwagę fakt, że logistycy optymalizują morskie trasy dowozu obliczając ślad węglowy dla każdego towaru od drzwi do drzwi.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły