Pierwszego dnia targów Baltexpo 2025 odbyła Debata otwarcia pt. "Bezpieczeństwo morskie bezpieczeństwem państwa". W jej trakcie międzynarodowe grono panelistów rozmawiało na temat sposobów ochrony żeglugi, transportu i energetyki na morzu. Szczególnie istotnym zagadnieniem był rozwój polskiej Marynarki Wojennej i zadań przez nią wykonywanych. Poruszono tematy szczególnie interesujące opinię publiczną, czyli przebieg programów okrętowych "Miecznik i "Orka".
Norweski koncern Kongsberg Defence & Aerospace podpisał umowę o współpracy z niemiecką stocznią thyssenkrupp Marine Systems, mającą siedzibę w Kilonii. Celem jest wspieranie działalności przemysłowej na rzecz potrzeb obronnych Norwegii, Niemiec i innych krajów sojuszniczych. W tle są duże przedsięwzięcia okrętowe, jak zamówienie na nowe fregaty dla norweskich sił morskich i budowa okrętów podwodnych.
Resort obrony Kanady poinformował o podpisaniu kontraktu na dostawę niszczycieli typu River. W ten sposób tamtejsza marynarka wojenna ma zostać dostosowana do wymagań i wyzwań XXI wieku. Zyskać na tym ma również krajowa branża stoczniowa i zbrojeniowa.
W stoczni Bae Systems Govan w Glasgow odbyła się 28 listopada uroczystość rozpoczęcia budowy kolejnego okrętu, który wejdzie w skład Royal Navy. Nowe fregaty typu 26, wraz z budowanymi przez Babcock typu 31, mają w przyszłości stać się trzonem brytyjskich sił morskich.
Ze znajdującej się w zachodnie Szkocji stoczni w Govan wyruszył na barce nietypowy transport w postaci nowej fregaty typu 26, która ma wejść w skład brytyjskich sił morskich. Miało to związek z procesem zwodowania okrętu metodą „float off”.
Firma Rolls-Royce ogłosiła 13 sierpnia, że jej modułowy system misji (Mission Bay Handling System, MBHS) został wybrany do drugiej partii fregat typu 26, które wejdą w skład Royal Navy. Kontrakt podpisany z główną firmą odpowiedzialną za ich budowę, BAE Systems. Przedsięwzięcie zakłada produkcję pięciu systemów w kanadyjskim Naval Handling Centre of Excellence firmy Rolls-Royce mieszczącym się w Peterborough w Ontario.
Element przyszłego HMS Dreadnought przetransportowano ulicami miasta z zakładu produkcyjnego BAE Systems do hali dokowej Devonshire. To element wielkiego przedsięwzięcia, związanego z budową nowych okrętów zdolnych do odstraszania nuklearnego, chroniących Wielką Brytanię.
Rozpoczęła się budowa ogromnej nowej hali do budowy okrętów, która przekształci i usprawni przemysł stoczniowy w Glasgow. Nowy obiekt w stoczni Govan wkrótce zacznie nabierać kształtu po wypełnieniu basenu stoczniowego i rozpoczęciu palowania dna. To tam będą powstawać jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie.
Wiodące firmy zbrojeniowe w Wielkiej Brytanii będą współpracować z rządem i siłami zbrojnymi, aby opracować projekt maksymalizacji wpływów sektora obronnego na gospodarkę.
Podobnie jak Polska, Wielka Brytania dąży do rozwoju swoich sił morskich w postaci budowy nowoczesnych, wielozadaniowych okrętów. W obu sytuacjach w przedsięwzięcia są zaangażowane te same firmy, stąd można domniemywać podobnych rozwiązań i wyposażenia zarówno na polskich, jak i brytyjskich fregatach.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim