Jak poinformowały źródła branżowe, rosyjski port w Noworosyjsku wznowił w niedzielę załadunek ropy naftowej po dwudniowej przerwie spowodowanej ukraińskim atakiem rakietowym i dronowym.
Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.
Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.
Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.
Indie stoją przed istotnym dylematem. Utrzymać import ropy naftowej i dobre stosunki handlowe ze Stanami Zjednoczonymi, to wyzwanie i wyższa szkoła jazdy na politycznej autostradzie. Eksporterzy z Indii muszą przyjąć do wiadomości, że prezydent USA Donald Trump zagroził nałożeniem wysokich ceł.
Na początku 2025 r. zbiornikowce transportujące ropę miały okres wytchnienia. Globalny wolumen eksportu ropy naftowej od stycznia do kwietnia br. wyniósł łącznie 4,93 miliarda baryłek, według danych firmy analityków Kpler. Podaż ropy naftowej była o 1,3% niższa niż w tym samym okresie w 2024 r. i była spowodowana głównie 9% spadkiem importu przez Chiny, największego importera i konsumenta ropy naftowej na świecie. W ten trend wpisały się również niektóre kraje UE i Stany Zjednoczone.
W 2025 r. zbiornikowce ładujące ropę naftowa w terminalach amerykańskich będą miały dużo pracy. Eksport Stanów Zjednoczonych utrzymał się na stabilnym poziomie w 2024 r. 4,1 mln baryłek dziennie w okresie styczeń-grudzień 2024 r. To zapewniło dostawcom ropy z USA 9,3% udział w światowym handlu. Eksport z Zatoki Perskiej utrzymała się na poziomie 17,5 mln baryłek dziennie w 2024 r. Stanowiło to 40% globalnej podaży w handlu ropą naftową.
Chiński portfel zamówień na nowe statki przekroczył 123 mld USD już w 2024 r., z czego kontenerowce stanowią około 38% wszystkich nowych kontraktów na statki handlowe policzyli eksperci Veson Nautical opierając się na danych VesselsValue. W dokach chińskich stoczni wciąż jednak dominują zbiornikowce pod względem ilości wykonywanych jednostek. Pod względem wartości dominowały kontenerowce. Armatorzy UE również niemałą kwotą zasilają rozwój chińskiego przemysłu okrętowego.
Do tej pory w XXI wieku doszło do 37 wycieków ropy o objętości 7 ton i większej, w wyniku których utracono 38 tys. ton ropy. 91% wylewów można przypisać 10 dużym incydentom, a 9% pozostałym 27 incydentom, informuje ITOPF, który prowadzi bazę danych wycieków oleju ze statków zbiornikowych, w tym statków kombinowanych, jednostek FPSO i barek.
Grecy poinformowali, że w okolicy Cieśniny Kafireas doszło do zderzenia tankowca z rosyjską ropą z frachtowcem.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku