Polscy pracownicy, zatrudnieni na budowach Equinora, mieli być zmuszani do wstępowania do norweskich związków zawodowych. Według wtorkowego wydania dziennika „VG” agencje pracy miały wpisywać ten wymóg do umów o pracę, a część osób zapisywano automatycznie.
Największy na świecie przewoźnik kontenerowy – szwajcarsko-włoski MSC – stopniowo wzmacnia swoją pozycję na Ukrainie poprzez przejmowanie kontroli nad całym łańcuchem logistycznym. Przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia przewag konkurencyjnych nad duńskim Maerskiem czy francuskim CMA CGM, którzy podobnie jak ono powoli powracają do portów tzw. Wielkiej Odessy (Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj).
Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.
W wyniku piątkowego ataku dronów Służby Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) na rosyjski port Primorsk nad Bałtykiem uszkodzono dwa tankowce tzw. floty cieni, Kusto i Cai Yun - poinformowała w sobotę agencja Reutera, powołując się na źródła w ukraińskich siłach zbrojnych.
Zaatakowano statek w porcie w Primorsku nad Bałtykiem; nie ma zagrożenia wyciekiem ropy - poinformował w piątek gubernator obwodu leningradzkiego Aleksandr Drozdenko. Dodał, że zniszczono ponad 30 dronów i ugaszono pożar w przepompowni.
Frachtowiec NS Pride najprawdopodobniej napotkał na Morzu Czarnym minę morską. Doszło do wybuchu, ale nikomu nic się nie stało.
Największy niemiecki port przejmuje udziały w kolejnym terminalu na Ukrainie. Podkreśla w ten sposób strategiczne znaczenie tego państwa jako węzła dla kontynentalnego ruchu kontenerowego i jednocześnie wzmacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej, biorąc też pod uwagę rozwój europejskiego transportu intermodalnego.
Państwa Morza Bałtyckiego mają wspólny cel, jakim jest współpraca w zakresie bezpieczeństwa w regionie i ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej, monitorowania jej i zapobiegania incydentom – głosi deklaracja szefów dyplomacji państw nadbałtyckich, w tym Polski, przyjęta w estońskim Vihula.
Estońska marynarka wojenna eskortowała tankowiec "Jaguar", deklarujący Gabon jako państwo bandery, i wchodzący w skład rosyjskiej floty cieni. Aby uniknąć jakiegokolwiek zagrożenia dla podwodnej infrastruktury Estonii, statek został odprowadzony z wód estońskich na rosyjskie – powiedział szef resortu obrony Hanno Pevkur.
Ponieważ ceny ropy naftowej spadły poniżej 60 dolarów za baryłkę, czyli poniżej pułapu cenowego narzuconego Rosji przez państwa grupy G7 za jej inwazję na Ukrainę, Kreml coraz częściej wykorzystuje do jej transportu statki zachodnie, ograniczając udział swojej „floty cieni”, poinformował Bloomberg.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji