Osiągnięto kluczowe momenty w produkcji komponentów dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3, realizowanych przez Equinor i Grupę Polenergia. W zakładach dostawcy – firmy Smulders – ustawiono w pozycji pionowej pierwsze elementy przejściowe (transition pieces), zakończono montaż konstrukcji wsporczej typu jacket pod platformę morskiej stacji elektroenergetycznej oraz przygotowano jej główną część (topside) do dalszego wyposażania.
Equinor i Polenergia jeszcze we wrześniu rozpoczną nabór wniosków o rekompensaty dla rybaków, którzy prowadzą działalność na obszarze budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Inwestorzy organizują specjalne spotkania w Łebie, Ustce i Jarosławcu, podczas których przedstawiciele firm przybliżą zasady systemu, a także pomogą wypełnić wnioski umożliwiające ubieganie się o wypłaty.
Equinor i Polenergia podpisały aneksy do umów z konsorcjum firm Jan De Nul Group i Hellenic Cables rozszerzający zakres współpracy przy projektach Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Na mocy aneksów generalny wykonawca, wraz z Helix Robotics Solutions Limited jako podwykonawcą, przed instalacją podmorskich kabli energetycznych oczyści ich trasę z głazów.
Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Dwie lądowe stacje elektroenergetyczne, trasy kablowe łączące wybrzeże z infrastrukturą energetyczną, baza serwisowa w Łebie – rozpoczęła się budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. Po podjęciu w maju br. finalnych decyzji inwestycyjnych i zamknięciu rekordowego w historii polskiej energetyki finansowania projektowego, jeden z największych projektów energetycznych współczesnej Polski wszedł w fazę realizacji. W efekcie już w 2028 roku czysta ener
Cztery rury HDPE, każda o długości 1,5 km i wadze ponad 200 ton, zostały bezpiecznie przetransportowane drogą morską z Norwegii do Polski i przeciągnięte na brzeg w okolicach Mrzeżyna. Zostaną one wykorzystane na potrzeby przewiertu dla rozwijanych przez Equinor i Polenergię projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Znajdą się w nich kable eksportowe, które pozwolą wyprowadzić moc generowaną przez morskie farmy wiatrowe na ląd.
Blisko 162 mln zł wyniku EBITDA i 60,5 mln zł skorygowanego zysku netto – Polenergia, największa polska prywatna grupa energetyczna, potwierdziła solidne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku. Po intensywnych przygotowaniach w pierwszych miesiącach roku, Polenergia wspólnie z Equinor podjęły finalne decyzje inwestycyjne dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 o łącznej mocy 1440 MW, które rozpoczynają fazę ich budowy, a także zamknęła finansowanie dla tych projektów.
Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przeznaczył 700 mln euro na budowę dwóch wielkoskalowych morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 o łącznej mocy 1,44 GW - poinformował w piątek bank. Projekt realizowany jest przez norweski koncern Equinor i polską prywatną grupę energetyczną Polenergia.
MFW Bałtyk II i MFW Bałtyk III odpowiedzialne za budowę dwóch morskich farm wiatrowych zawarły umowy kredytów, które sfinansują te inwestycje - przekazała w środę Polenergia. Umowy podpisano z konsorcjum ok. 30 polskich i zagranicznych instytucji finansowych na łącznie ok. 5,8 mld euro.
Polenergia S.A. poinformowała o zawarciu specjalistycznych transakcji finansowych, których celem jest zabezpieczenie przyszłego finansowania dwóch dużych projektów – morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Chodzi o tzw. transakcje typu Deal Contingent Hedge, które mają na celu ograniczenie ryzyka związanego ze zmiennością stopy procentowej EURIBOR.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem