Equinor i Polenergia jeszcze we wrześniu rozpoczną nabór wniosków o rekompensaty dla rybaków, którzy prowadzą działalność na obszarze budowy morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Inwestorzy organizują specjalne spotkania w Łebie, Ustce i Jarosławcu, podczas których przedstawiciele firm przybliżą zasady systemu, a także pomogą wypełnić wnioski umożliwiające ubieganie się o wypłaty.
Odpowiedzialne za budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 spółki zaproponowały społeczności rybackiej przejściowy system rekompensat, wynikający z wpływu przedsięwzięć na ich działalność. Mechanizm będzie obowiązywał w całym okresie prowadzonych prac lub do momentu wprowadzenia krajowych rozwiązań legislacyjnych, które obejmą wszystkich inwestorów realizujących projekty w polskiej części Morza Bałtyckiego.
Pracując nad mechanizmem rekompensat, Equinor i Polenergia prowadziły otwarty dialog z przedstawicielami środowiska rybackiego i lokalnych społeczności. Podczas cyklicznych spotkań informacyjnych i konsultacyjnych inwestorzy zebrali opinie i sugestie, które pomogły w wypracowaniu obecnych zasad. Teraz zapraszają na spotkania, podczas których wyjaśnią warunki ubiegania się o rekompensaty, przedstawią harmonogram naboru wniosków, a także pomogą wypełnić wnioski uprawnionym armatorom. Spotkania odbędą się między 22 a 24 września w Łebie, Ustce i Jarosławcu.
O rekompensaty mogą ubiegać się:
- armatorzy komercyjnych statków rybackich, którzy w latach 2018–2024 prowadzili połowy w kwadratach L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7 i N8;
- armatorzy komercyjnych statków rybackich zarejestrowanych w portach Jarosławiec, Ustka, Rowy i Łeba, również w przypadku braku udokumentowanej historii połowów w kwadratach rybackich: L5, L6, L7, L8, M7, M8, N7, N8;
- armatorzy rekreacyjnych statków wędkarskich, którzy w latach 2018-2024 organizowali rejsy wędkarskie z portów Darłowo, Ustka, Łeba lub Władysławowo.
Pierwszy nabór wniosków, który rozpoczyna się 22 września 2025 r. i potrwa do końca grudnia 2025 r., obejmie okres za 9,5 miesiąca 2025 r. (czyli od 15 marca 2025 r.). W kolejnych latach armatorzy będą mogli składać wnioski na początku roku, aby ubiegać się o wypłatę rekompensaty za dany rok z góry. Wysokość wypłaty dla komercyjnych jednostek zależy od rozmiaru statku i wynosi do 75 200 zł rocznie w I naborze. W przypadku rekreacyjnych statków wędkarskich inwestor przewidział jednorazowe rekompensaty w wysokości 38 500 zł dla armatorów z portów Darłowo i Władysławowo oraz 57 750 zł dla armatorów z portów Łeba i Ustka.
Więcej informacji na temat wypłat rekompensat można znaleźć na stronie baltyk123.pl.
Polenergia i Equinor rozwijają projekty trzech morskich farm wiatrowych. Bałtyk
1, 2, 3, które będą dysponować łączną mocą do 3000 MW, co pozwoli na
zasilenie zieloną energią 4 miliony gospodarstw domowych. Pierwsza
energia z dwóch bardziej zaawansowanych projektów, Bałtyk 2 i Bałtyk 3,
popłynie w 2027 roku, a ich łączna moc ma wynieść 1440 MW. Już trwają prace związane z budową lądowej infrastruktury. W Pęplinie koło Ustki są to dwie lądowe stacje elektroenergetyczne, za co odpowiada Hitachi Energy, a w należących do niej łódzkich zakładach zostanie wyprodukowana istotna część zaawansowanej aparatury do stacji. Kluczowym podwykonawcą prac budowlanych jest też polska firma Erbud. Jednocześnie trwa budowa tras dla kabli energetycznych. Lądowy korytarz przyłączeniowy będzie mierzyć łącznie ok. 14 km. Do produkcji kabli i przygotowania specjalnych tras kablowych zostały wybrane polskie firmy – Enprom i Tele-Fonika Kable. Bliżej morza, niedaleko Ustki, prowadzone są z kolei prace wiertnicze z wykorzystaniem technologii poziomego przewiertu sterowanego, który pozwala układać kable pod ziemią bez konieczności otwartego wykopu. Wykonawcą tej części inwestycji jest Hanab, a za projekt odpowiada polskie przedsiębiorstwo ZRB Janicki. W Łebie natomiast firma Erbud rozpoczęła budowę bazy operacyjno-serwisowej, która zapewni obsługę morskich farm wiatrowych. Obiekt ma zostać ukończony w połowie przyszłego roku.
Przypomnijmy, że w kolejce jest też największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore, dla którego rozpoczęto proces kwalifikacji do aukcji, morska farma wiatrowa Bałtyk 1. Będzie dysponować mocą do 1560 MW, a jej lokalizacja ma znajdować się 81 km od linii brzegowej. Energia elektryczna popłynie z niej na ląd do punktu przyłączenia na terenie realizowanej stacji elektroenergetycznej Krzemienica, należącej do Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Infrastruktura przyłączeniowa będzie zlokalizowana na lądzie, na terenie gmin Ustka i Redzikowo w województwie pomorskim.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych