Jeden z okrętów rosyjskiej Floty Czarnomorskiej, Amur, został skierowany na Morze Bałtyckie. Z racji na to, że trasa prowadząca przez akwen jest zamknięta przez Turcję, jednostka przebyła trasę z Noworosyjska do Kronsztadu szlakiem śródlądowym, z wykorzystaniem rzek i kanałów. Choć okręt nie jest duży, jest zdolny do ataków z użyciem pocisków przeciwokrętowych Kalibr.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Rząd Portugalii uruchomił komisję do walki z inwazyjnymi algami, które upowszechniły się na popularnych wśród turystów plażach południowego i zachodniego wybrzeża. Chodzi o gatunek brunatnic o nazwie Rugulopterix okamurae.
W dniach 5-6 marca 2025 r. Sopot zamienił się w centrum wyznaczania trendów i rozwiązań związanych z eksploatacją i utrzymaniem farm wiatrowych. Za nami VIII Forum Operatorów Farm Wiatrowych.
Portal Military Africa poinformował, że resort obrony Maroka jest zainteresowany zakupem dwóch okrętów podwodnych. Na ten moment wiadomo, że oferentami są firmy z Niemiec, Francji i Rosji. W przypadku tej ostatniej rywalizacja z tak mocnymi konkurentami ma dowodzić, że coraz bardziej odstaje na rynku zbrojeniowym i przestaje być atrakcyjnym dostawcą uzbrojenia.
W Łebie, 4 marca 2025 roku, został symbolicznie wmurowany kamień węgielny pod budowę bazy operacyjno-serwisowej morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3. To strategiczna inwestycja Equinor, której celem jest umocnienie pozycji regionu jako ważnego ośrodka morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, a także szansa na rozwój rynku pracy i kooperacji z lokalnym łańcuchem dostaw.
Marokańska marynarka wojenna ogłosiła, że chce zakupić dwa okręty podwodne. O zdobycie kontraktu na ich dostarczenie zabiegają cztery europejskie stocznie, na czele z francuską Naval Group i niemieckim ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Ich rywalem jest Rosja, która traci pozycję światowego lidera sprzedaży broni.
W Kaspijsku odbyła się 21 grudnia br. uroczystość wcielenia do służby kolejnego okrętu rakietowego proj. 22800, znanego jako typ Karakurt. Jednostka wejdzie w skład Floty Czarnomorskiej, stanowiąc w przyszłości potencjalne zagrożenie dla Ukrainy.
Nawet 7,5 mld dolarów w latach 2023-24 wyda Rosja na modernizację linii kolejowych na Syberii. To jeden z priorytetów inwestycyjnych Rosji w związku z odwróceniem głównych kierunków handlu. Raport o rosyjskiej polityce transportowej opublikował właśnie Ośrodek Studiów Wschodnich.
„Patrząc wtedy na ten bezludny teren, trzeba było mocno wysilić wyobraźnię, żeby stworzyć wizję nowoczesnego portu, który już za 4 lata będzie załadowywał węgiel na duże statki, a za 5 lat rozładowywał największe zbiornikowce, które mogły wpłynąć na Bałtyk z ładunkiem ropy naftowej dla polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku” – wspominał Aleksander Białecki, dyrektor budowy Portu Północnego.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły