Duńska firma promowa Molslinjen, należąca do grupy Nordic Ferry Services, podpisała umowę z amerykańską korporacją Wabtec Corporation na opracowanie i wdrożenie w pełni zautomatyzowanego systemu ładowania o mocy przekraczającej 50 MW. To rozwiązanie umożliwi błyskawiczne doładowywanie baterii nowych, w pełni elektrycznych promów katamaranowych, podnosząc efektywność i zrównoważony rozwój na trasach duńsko-szwedzkich.
Największy duński port kontenerowy radzi sobie coraz lepiej. W lipcu liczba kontenerów przeładowanych przez nabrzeże w porcie Aahus ustanowiła nowy rekord – 86 835 TEU, co stanowi wzrost o 45% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Pod koniec lipca do Baltic Hub zawinął pierwszy kontenerowiec w ramach serwisu Scandinavia West Coast Express (SWX), w ramach działalności francuskiego przewoźnika CMA CGM. Nowe, cotygodniowe połączenie ma zapewnić lepsze możliwości obsługi dostaw oraz wzmacniać rolę Portu Gdańsk jako kluczowego hubu logistycznego w regionie Morza Bałtyckiego.
Spółka operatorska Blue Water wprowadza olej napędowy HVO (hydroodporniony olej roślinny) jako paliwo do działalności portowej w Esbjerg, Aarhus i Lindø w Danii. Przejście na olej napędowy HVO zmniejszy emisje nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.
Na Grenlandii nie widać amerykańskich inwestycji, wymiana handlowa z USA pozostaje niewielka, ale wzrosło zainteresowanie wśród innych państw, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój ekonomiczny wyspy - ocenia prof. Torben M. Andersen, członek Rady Gospodarczej przy grenlandzkim rządzie.
Linie CMA CGM ogłosiły uruchomienie nowego połączenia żeglugowego Scandinavia West Coast Express (SWX). Serwis ma połączyć Skandynawię z południowym Bałtykiem. W Polsce statki zawijać będą do Baltic Hubu w Porcie Gdańsk.
Niedawno Cruise Baltic i Cruise Norway ogłosiły ponowne uruchomienie zaktualizowanego Itinerary Planner (Planera Tras Rejsów Statków Pasażerskich). Itinerary Planner to cyfrowe narzędzie zaprojektowane, aby pomóc operatorom cruisów w planowaniu tras, dostarczając informacji o dostępności portów i kluczowych danych portowych w regionie Morza Bałtyckiego i Norwegii. Na mapie turystycznej Cruise Baltic i Cruise Norway znalazł się jedynie Gdańsk. Rosną szanse Trójmiasta i Pomorza. Ale trzeba na nie zapracować.
Opublikowany przez Actia Forum raport „The impact of the geopolitical situation on the largest Baltic ports in 2024” pokazuje, że przeładunki w 10 największych portach na Morzu Bałtyckim w zeszłym roku wzrosły, ale głównie dzięki pokaźnym wzrostom w portach Rosji.
Port Sztokholm wykonał ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonej żeglugi, inaugurując pierwsze w Szwecji lądowe połączenie energetyczne dla statków wycieczkowych. Obiekt ten umożliwia statkom podłączenie się do energii elektrycznej przy nabrzeżu, zmniejszając emisje i poziom hałasu. Ma to wzmocnić jego pozycję jako miejsca docelowego dla zrównoważonego ruchu pasażerskiego.
W interesie zarówno Polski, jak i Danii, leży współpraca i wspólny rozwój łańcucha dostaw dla sektora morskiej i lądowej energetyki wiatrowej. Będzie on stanowił zaplecze surowcowe i usługowe dla projektów inwestycyjnych w nadchodzących dekadach. To kluczowe cele misji polskiej delegacji do Danii „Wspólne budowanie łańcucha dostaw energii wiatrowej” zorganizowanej przez Ambasadę RP, Agencja Rozwoju Metropolii Szczecińskiej, Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej oraz Wind Industry Hub.
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta