• <

HVO zamiast klasycznego diesla. Blue Water zmienia paliwo w duńskich portach

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski HVO zamiast klasycznego diesla. Blue Water zmienia paliwo w duńskich portach
Fot. Blue Water

Spółka operatorska Blue Water wprowadza olej napędowy HVO (hydroodporniony olej roślinny) jako paliwo do działalności portowej w Esbjerg, Aarhus i Lindø w Danii. Przejście na olej napędowy HVO zmniejszy emisje nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.

Odpowiada to rocznej oszczędności ok. 1575 ton CO2 w stosunku do całkowitej bezpośredniej emisji Blue Water według danych z 2024 r. Inicjatywa obejmuje zastąpienie nowym paliwem blisko 600 000 litrów oleju napędowego rocznie na potrzeby sprzętu, takiego jak wózki widłowe, wózki wysokiego składowania i ciągniki terminalowe, wykorzystywanego w codziennej eksploatacji do podnoszenia ciężkich ładunków, takich jak komponenty dla przemysłu turbin wiatrowych w obiektach portowych.

„Dostrzegamy przewagę rynkową w dostępności HVO, co pozwala nam zrobić znaczący krok w kierunku bardziej zrównoważonej działalności portowej. To mocny przykład tego, jak przekładamy ambicje na działania” – mówi Søren N. Thomsen, dyrektor generalny Blue Water. „Ta inwestycja zmniejsza nasz wpływ na środowisko i wzmacnia naszą pozycję jako odpowiedzialnego i przyszłościowego partnera logistycznego”.

Pierwsze tankowanie, w połowie lipca 2025 r., oznaczało przełom w działalności firmy. Do tankowania doszło w porcie Esbjerg.

Co to jest HVO


Paliwo HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) to syntetyczny, odnawialny olej napędowy, produkowany z surowców odnawialnych, takich jak oleje roślinne (np. rzepakowy, palmowy), zużyte oleje kuchenne czy tłuszcze zwierzęce. Powstaje w procesie hydrorafinacji, który obejmuje uwodornienie i hydrokraking, przekształcając lipidy w węglowodory parafinowe. HVO jest biopaliwem drugiej generacji, różniącym się od tradycyjnego biodiesla (FAME), który wytwarzany jest przez estryfikację.

HVO ma właściwości chemiczne i fizyczne zbliżone do konwencjonalnego oleju napędowego, co pozwala na jego stosowanie w silnikach Diesla bez konieczności modyfikacji (spełnia normę EN 15940). Może być używane w czystej postaci (HVO100) lub mieszane z dieslem w dowolnych proporcjach.

Port Esbjerg już teraz kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój i stale dąży do zmniejszenia swojego śladu klimatycznego, dążąc do stania się portem neutralnym klimatycznie. Obejmuje to m.in. utworzenie lądowej elektrowni, która umożliwi większości statków zawijających do portu wyłączenie generatorów i wykorzystanie energii wiatrowej. Blue Water jest największym graczem na rynku portów lądowych w Esbjerg, dlatego też cieszy się silnym poparciem dla stopniowego wprowadzania HVO.

Pytania o dostępność

W 2023 roku Blue Water zobowiązało się do udziału w międzynarodowej inicjatywie Science Based Targets, której celem jest redukcja emisji o 42% do 2030 roku. Dzięki wdrożeniu oleju napędowego HVO, Blue Water ma potencjał redukcji emisji o 37,8% rocznie w oparciu o bilans CO2 z 2024 roku.

„Przyszłość wykorzystania HVO przez firmę w dużej mierze zależy od dostępności na rynku, która na szczęście znacznie się poprawiła w tym roku. Zainteresowanie paliwami pochodzącymi z bardziej odpowiedzialnych źródeł rośnie, podobnie jak ich podaż. Naturalnie mamy nadzieję na rozszerzenie wykorzystania HVO na inne obszary działalności. Dla nas najważniejsze jest działanie, gdy tylko pojawi się okazja” – wyjaśnia Søren N. Thomsen.

SOLID PORT_790_140_2024
Tagi:
Blue Water, HVO, dania
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.