Spółka operatorska Blue Water wprowadza olej napędowy HVO (hydroodporniony olej roślinny) jako paliwo do działalności portowej w Esbjerg, Aarhus i Lindø w Danii. Przejście na olej napędowy HVO zmniejszy emisje nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.
Odpowiada to rocznej oszczędności ok. 1575 ton CO2 w stosunku do całkowitej bezpośredniej emisji Blue Water według danych z 2024 r. Inicjatywa obejmuje zastąpienie nowym paliwem blisko 600 000 litrów oleju napędowego rocznie na potrzeby sprzętu, takiego jak wózki widłowe, wózki wysokiego składowania i ciągniki terminalowe, wykorzystywanego w codziennej eksploatacji do podnoszenia ciężkich ładunków, takich jak komponenty dla przemysłu turbin wiatrowych w obiektach portowych.
„Dostrzegamy przewagę rynkową w dostępności HVO, co pozwala nam zrobić znaczący krok w kierunku bardziej zrównoważonej działalności portowej. To mocny przykład tego, jak przekładamy ambicje na działania” – mówi Søren N. Thomsen, dyrektor generalny Blue Water. „Ta inwestycja zmniejsza nasz wpływ na środowisko i wzmacnia naszą pozycję jako odpowiedzialnego i przyszłościowego partnera logistycznego”.
Pierwsze tankowanie, w połowie lipca 2025 r., oznaczało przełom w działalności firmy. Do tankowania doszło w porcie Esbjerg.
Paliwo HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) to syntetyczny, odnawialny olej napędowy, produkowany z surowców odnawialnych, takich jak oleje roślinne (np. rzepakowy, palmowy), zużyte oleje kuchenne czy tłuszcze zwierzęce. Powstaje w procesie hydrorafinacji, który obejmuje uwodornienie i hydrokraking, przekształcając lipidy w węglowodory parafinowe. HVO jest biopaliwem drugiej generacji, różniącym się od tradycyjnego biodiesla (FAME), który wytwarzany jest przez estryfikację.
HVO ma właściwości chemiczne i fizyczne zbliżone do konwencjonalnego oleju napędowego, co pozwala na jego stosowanie w silnikach Diesla bez konieczności modyfikacji (spełnia normę EN 15940). Może być używane w czystej postaci (HVO100) lub mieszane z dieslem w dowolnych proporcjach.
Port Esbjerg już teraz kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój i stale dąży do zmniejszenia swojego śladu klimatycznego, dążąc do stania się portem neutralnym klimatycznie. Obejmuje to m.in. utworzenie lądowej elektrowni, która umożliwi większości statków zawijających do portu wyłączenie generatorów i wykorzystanie energii wiatrowej. Blue Water jest największym graczem na rynku portów lądowych w Esbjerg, dlatego też cieszy się silnym poparciem dla stopniowego wprowadzania HVO.
W 2023 roku Blue Water zobowiązało się do udziału w międzynarodowej inicjatywie Science Based Targets, której celem jest redukcja emisji o 42% do 2030 roku. Dzięki wdrożeniu oleju napędowego HVO, Blue Water ma potencjał redukcji emisji o 37,8% rocznie w oparciu o bilans CO2 z 2024 roku.
„Przyszłość wykorzystania HVO przez firmę w dużej mierze zależy od dostępności na rynku, która na szczęście znacznie się poprawiła w tym roku. Zainteresowanie paliwami pochodzącymi z bardziej odpowiedzialnych źródeł rośnie, podobnie jak ich podaż. Naturalnie mamy nadzieję na rozszerzenie wykorzystania HVO na inne obszary działalności. Dla nas najważniejsze jest działanie, gdy tylko pojawi się okazja” – wyjaśnia Søren N. Thomsen.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął