Rok 2025 obfituje w mocne wydarzenia w niemieckiej branży stoczniowej. Po akcji ratowania Meyer Werft przed bankructwem i wydzieleniem stoczni w Kilonii od koncernu thyssenkrupp i przeobrażeniu jej w TKMS, pojawia się kolejny, „gorący” news morski. Niemieckie media podają, że koncern zbrojeniowy Rheinmetall ma wkrótce przejąć stocznię Naval Vessels Lürssen (NVL), co pozwoli jej otworzyć się bardziej na rynek zamówień w branży okrętowej.
W artykule takie aktualne wydarzenia ze światowej gospodarki morskiej jak blokada Morza Czerwonego przez jemeńskich rebeliantów, groźba zamknięcia Cieśniny Ormuz, przez którą przechodzą statki z ropą i gazem czy w końcu reperkusje trumpowskich wojen celnych zostaną zaprezentowane przez pryzmat głębszych przeobrażeń globalnej gospodarki, jej tąpnięć i przełomowych punktów krytycznych. Wedle autora nie ma łatwych rozwiązań trapiących nas problemów, może jednak warto chociaż zrozumieć ich źródła.
Londyn jest nie tylko stolicą Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, ale również stolicą morskiego biznesu. Londyn jest liderem innowacji i inwestycji w Europie morskiej, kompetencji w zakresie prawa i ubezpieczeń, finansowania inwestycji tonażowych i przestrzegania norm bezpieczeństwa. Londyn po raz kolejny jest czołowym ośrodkiem morskim w Europie według parametrów określonych w Xinhua-Baltic International Shipping Centre Development Index.
Zakończyły się prace związane z zwiększeniem dostępności do Portu Szczecin dla większych statków, czyniąc go bardziej konkurencyjnym. Projekt był objęty dofinansowaniem "Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach perspektywy finansowej UE 2014-2020". Po wielu miesiącach wytężonej pracy NDI, generalnego wykonawcy, nowy obiekt zaczął znacząco usprawniać obsługę portową i otwiera nowe perspektywy logistyczne dla całego regionu.
30 lat istnienia terminala Bulk Cargo – Port Szczecin pokrywa się praktycznie całkowicie z obecnością Polski w Unii Europejskiej. W ciągu trzech dekad nie brakowało na rynku burz i sztormów, a i obecnie panuje przekonanie, że czasy są niestabilne. Adam Czarnul, prezes zarządu Bulk Cargo – Port Szczecin uważa, że jedynie wypracowanie elastyczności zapewni firmie odporność na zmienne warunki rynkowe.
Gospodarka morska musi być oparta na współpracy i profesjonalizmie - ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie. W trakcie wydarzenia podpisano m.in. porozumienie o współpracy polskich portów morskich.
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni była miejscem V edycji konferencji pt. "Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych". W jej trakcie nie zabrakło tematów poświęconych rozwojowi , szansom i wyzwaniom dla branży morskiej, w tym transportu i energetyki. Organizatorem wydarzenia było Studenckie Koło Logistyki „Transport-Infrastruktura-Rozwój” WSAiB.
Drugiego dnia 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego wydarzenie przeniosło się z Teatru Polskiego do sal konferencyjnych szczecińskiego hotelu Radisson Blu. Tam odbyły się cztery bloki dyskusyjne, łącznie aż 12 paneli. Swój blok poświęcony zrównoważonej niebieskiej gospodarce morskiej zorganizował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
Francuska spółka E-Dolphin wprowadza na rynek elektryczny skuter wodny ze 160-konnym silnikiem i baterią, która starczy na 2 godziny pływania. Skuter tej firmy jest cichy i znacznie mniej emisyjny, ale bardzo drogi.
Niedawno Cruise Baltic i Cruise Norway ogłosiły ponowne uruchomienie zaktualizowanego Itinerary Planner (Planera Tras Rejsów Statków Pasażerskich). Itinerary Planner to cyfrowe narzędzie zaprojektowane, aby pomóc operatorom cruisów w planowaniu tras, dostarczając informacji o dostępności portów i kluczowych danych portowych w regionie Morza Bałtyckiego i Norwegii. Na mapie turystycznej Cruise Baltic i Cruise Norway znalazł się jedynie Gdańsk. Rosną szanse Trójmiasta i Pomorza. Ale trzeba na nie zapracować.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku