Wietnam ma trzy porty kontenrowe na liście 30 według najnowszej listy One Hundred Container Ports 2025 Lloyd’s List. Wysoką pozycję uzyskały Ho Chi Minch City (22. miejsce), port Hajfong (29. miejsce) i port Cai Mep (30. miejsce). Roczny przyrost przeładunków w tych portach wyniósł tyle, co przeładowują polskie terminale kontenerowe łącznie.
Ministerstwo spraw zagranicznych Chin zażądało w czwartek od władz Japonii wycofania się z ostatnich uwag premierki tego kraju Sanae Takaichi na temat Tajwanu. Resort określił słowa polityczki jako ingerencję w wewnętrzne sprawy Chin i „poważny cios” dla relacji dwustronnych.
Niedawno media zelektryzowała wiadomość, że do Gdańska Północną Drogą Morską dotarł chiński kontenerowiec. Niektórzy ogłosili to jako przełom w wykorzystaniu szlaków arktycznych w transporcie morskim. A trzeba podkreślić, że szlak arktyczny wykorzystywany jest od wielu lat do transportu towarów, a ropa i gaz płyną zbiornikowcami do państw Europy Zachodniej i innych krajów po dzień dzisiejszy.
Japonia i Stany Zjednoczone wspólnie zbadają możliwości wydobycia metali ziem rzadkich z dna Oceanu Spokojnego w pobliżu wyspy Minamitorishima, ogłosiła w czwartek japońska premier Sanae Takaichi. Stanowi to znaczący krok w wysiłkach sojuszników na rzecz zmniejszenia zależności od Chin w zakresie krytycznych minerałów.
1 listopada 2025 r. premier Tajlandii, Anutin Charnvirakul, podczas wystąpienia na forum APEC Business Advisory Council przedstawił koncepcję budowy „land bridge” – lądowego połączenia między Oceanem Indyjskim a Spokojnym. Ma ono omijać Cieśninę Malakka, jeden z najważniejszych szlaków żaglowych świata.
USA i Korea Południowa zawarły porozumienie, na mocy którego ten drugi kraj będzie mógł pozyskać technologie umożliwiające budowę okrętów podwodnych z napędem jądrowym. W ten sposób zwiększy się grono państw, które będą posiadały te potężne jednostki, posiadające niemal nieograniczony zasięg działania. To element większego porozumienia, dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju branży stoczniowej i technologicznej w obu państwach.
Nowa premierka Japonii Sanae Takaichi wygłosiła w piątek expose, w którym zapowiedziała przyspieszenie rozbudowy potencjału obronnego kraju i szybsze osiągnięcie celu 2 proc. PKB wydatków na obronność. Obiecała też agresywną i odpowiedzialną politykę fiskalną na rzecz mocnej gospodarki.
Strategia odbudowy przemysłu stoczniowego jest dla całej Unii krytycznie ważna, ale nie da się odwrócić sytuacji na rynku stoczniowym w krótkim czasie. Obecnie jest atmosfera, by prace w tym zakresie doprowadzić do finału.
Japonia na rynku globalnym żyje z eksportu i importu, a ten odbywa się przez liczne morskie porty. Jednym z istotnych produktów eksportowych były owoce morza, a ich odbiorcą rynek chiński. Chiny częściowo zniosły zakaz importu japońskich owoców morza w połowie 2025 r. Import owoców morza z Japonii do Chin był objęty zakazem od 2023 roku po zrzucie ścieków z elektrowni jądrowej w Fukushimie.
Terminal FSRU w Gdańsku jest elementem dużej układanki, która znana jest jako japoński model inwestycji w LNG. Business Mixer Portu Gdańsk odbędzie się w Tokio za kilka tygodni. Uczestnicy wydarzenia będą mieli możliwość bezpośrednich rozmów z japońskimi importerami, dystrybutorami i inwestorami. Warto przyjrzeć się, jak Japonia świetnie łączy aktywność ludzi biznesu z polityką gospodarczą rządu ukierunkowaną na wspieranie innowacji, rozwój nowych technologii i eksportu.
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki