Firma będąca częścią południowokoreańskiego koncernu Hanwha poinformowała, że otrzymała wstępne zatwierdzenie od Amerykańskiego Biura Żeglugi (American Bureau of Shipping, ABS) dla projektu konwersji turbiny gazowej zasilanej amoniakiem, przeznaczonej dla gazowców. Po ukończeniu projektu technicznego i weryfikacji bezpieczeństwa, co miało miejsce wcześniej, Hanwha Power Systems ma zająć się serwisem wspomnianych statków.
W Wielkiej Brytanii trwają prace nad wdrożeniem nowych rozwiązań na rzecz nisko- i zeroemisyjnych technologii z myślą o transporcie morskim. W związku z tym aktualnie odbywa się 6. Runda Konkursu Pokazowego Czystego Transportu Morskiego (CMDC6) wchodzącego w skład pakietu pakietu działań zainicjowanych przez Brytyjski Urząd ds. Redukcji Emisji Żeglugowych (UK Shipping Office for Reducing Emissions, UK SHORE). Do udziału w postępowaniu został wybrany Projekt Przyszłych Niskoemisyjnych Silników Morskich z Amoniakiem, kierowany prze
W Japonii odbyła się uroczystość chrztu nowego statku we flocie przewoźnika Höegh Autoliners, Höegh Sunrise. To kolejna jednostka klasy Aurora, wpisującej się w politykę firmy na rzecz rozwoju zeroemisyjnej żeglugi. Z racji na to, że odpowiada za około 3% globalnych emisji, przy czym ich 90% pochodzi z transportu dalekomorskiego, przewoźnik dąży do popularyzowania nowych trendów i „podnoszenia poprzeczki”: w promowaniu bardziej zrównoważonej ekologicznie działalności morskiej.
Wärtsilä Gas Solutions, część grupy technologicznej Wärtsilä, dostarczy systemy obsługi ładunków dla dwóch statków do przewozu amoniaku (Very Large Ammonia Carriers, VLAC) budowanych w południowokoreańskiej stoczni Hanwha Ocean w Geoje. Dostawa sprzętu jest zaplanowana na IV kwartał tego roku.
W dyskusjach na temat dekarbonizacji żeglugi i zastosowania paliw alternatywnych na statkach daje się zauważyć brak podejścia kompleksowego i interdyscyplinarnego. Mocno praktyczne i kosztowe podejście mają operatorzy flot. Swoiste podejście do zagadnienia mają konstruktorzy i producenci statków.
Alfa Laval podpisała pierwszy kontrakt na dostawę systemu zasilania amoniakiem FCM Ammonia, umacniając swoją pozycję lidera w opracowywaniu rozwiązań służących dekarbonizacji przemysłu morskiego. System FCM Ammonia zostanie zainstalowany na siedmiu tankowcach LPG/amoniaku dla Tianjin Southwest Maritime.
12 kwietnia 2025 r. w porcie Rotterdam firmy Trammo, OCI i James Fisher Fendercare przeprowadziły udany test bunkrowania amoniaku między dwoma statkami w terminalu Maasvlakte 2 APM. To kluczowy krok w przygotowaniu portu do bezpiecznego używania amoniaku – bezemisyjnego paliwa, które nie emituje CO2 podczas spalania. Pierwsze statki napędzane amoniakiem pojawią się w 2026 lub 2027 r.
Yara Clean Ammonia Switzerland SA (Yara Clean Ammonia), spółka zależna Yara International ASA (Yara), największego na świecie dystrybutora amoniaku, podpisała z Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) umowę czarteru na średni gazowiec napędzany amoniakiem (ammonia-fueled medium gas carrier, AFMGC), który ma zostać dostarczony w listopadzie 2026 roku.
Jak informuje DNV, według najnowszych danych platformy Alternative Fuels Insights (AFI), rok 2024 miał przynieść międzynarodowej branży morskie znaczny wzrost zamówień na statki napędzane nisko- i zeroemisyjnymi paliwami alternatywnymi. W ciągu całego roku zamówiono łącznie 515 takich statków, co ma stanowić wzrost o 38% w porównaniu z 2023 rokiem.
Ocean Infinity, poinformował 4 września o podpisaniu globalnej umowy ramowej (Global Framework Agreement, GFA) z Shell, co ma stanowić kamień milowy w zakresie świadczenia usług geomatyki dna morskiego, obejmujących usługi geofizyczne i geotechniczne. W ten sposób firma ma zaangażować się w rozwój morskiego sektora energetycznego.
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego