Zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa o nakładaniu kolejnych ceł na towary importowane mogą odbić się czkawką na amerykańskim handlu, którego istotną częścią jest eksport surowców energetycznych, zbóż i innych masowych. Wojna celna, to nowe wyzwanie nie tylko dla producentów towarów gotowych eksportowanych do Stanów Zjednoczonych. To również nowa sytuacja dla amerykańskich eksporterów, spedytorów armatorów statków do przewozu ładunków masowych i operatorów zbiornikowców.
Agresja Rosji przeciwko Ukrainie pozostawia trwałe ślady na globalnych rynkach żeglugi i budowy statków, wywołując zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie skutki dla branży.
Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
Ciemne chmury przymusu i konfrontacji rzucają cień na Indo-Pacyfik, powodując obawy o stabilność regionu - powiedział w czwartek premier Indii Narendra Modi podczas wystąpienia przed połączonymi izbami Kongresu USA. Indyjski przywódca mówił też o skutkach wojny na Ukrainie, twierdząc, że "to nie jest epoka wojny".
Rosja omijała sankcje, stosując proste chwyty z przeładunkiem towarów na morzu lub w porcie, lub wykorzystując zmiany bandery lub armatora. A pomagają jej armatorzy wielu państw, pływający pod wygodnymi banderami. A także wiele państw, które nie włączyły się w ogóle w proces ograniczenia handlu z Rosją. Wiele państw i firm wykorzystało ten moment do robienia na wojnie biznesu.
Zwiększa się obecność floty rosyjskiej na Morzu Śródziemnym, istnieje wysokie ryzyko incydentów - oświadczył w czwartek szef sztabu włoskiej marynarki wojennej admirał Enrico Credendino. Odnotował, że postawa Rosjan jest "agresywna".
Wyższe ceny zboża i stawki za fracht suchych towarów masowych na początku 2022 r. przyczynią się do 1,2-procentowego wzrostu konsumpcyjnych cen żywności. Kontenerowce cumowały w portach o 13,7% dłużej w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., pogłębiając opóźnienia i braki. A w ciągu ostatniego roku całkowita emisja gazów cieplarnianych ze światowej floty wzrosła o 4,7% - to ustalenia eksportów UNCTAD zawarte w najnowszym raporcie „Maritime Transport Review 2022”.
Grupa PERN będzie kontynuowała inwestycje zwiększające bezpieczeństwo energetyczne Polski. Powiększy się baza paliw w Dębogórzu dla produktów dostarczanych drogą morską. W Naftoporcie powstanie dodatkowe stanowisko do rozładunku ropy naftowej z tankowców - mówi PAP prezes PERN Paweł Stańczyk.
Zwiększenie alokacji środków z programu Rybactwo i Morze na wsparcie obrotu i przetwarzania, aby złagodzić skutki wojny na Ukrainie - zakłada opublikowany w piątek na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt noweli rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Tematem rozmów podczas 36. Konferencji Energetycznej EuroPOWER & 6. OZE POWER pod patronatem GospodarkaMorska.pl i ZielonaGospodarka.pl był rozwój OZE w Polsce. Sektor może pochwalić się osiągnięciem 20 GW mocy zainstalowanej, ale niestety w dalszym ciągu boryka się z wieloma problemami. Największym „słoniem w pokoju” są niedoinwestowany system sieciowy. Eksperci wskazali, że niedocenioną technologią w Polsce jest energetyka wodna. Z kolei na zielone inwestycje, w tym odpady, otwiera się ciepłownictwo.
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta