Podczas kiedy w Gdańsku ruszają prace nad nowym terminalem dla produktów agro, którym mogłyby być również eksportowane plony z Ukrainy, Ukraińcy budują własny terminal, jeszcze większy.
Upały powodują nawet trzy razy większe parowanie wody z rzek. Niewykluczone, że Wisła będzie punktowo osiągać bardzo niski stan – powiedział PAP prof. Jerzy Kozyra z Instytutu Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach. Jego zdaniem likwidacja suszy hydrologicznej będzie możliwa dopiero na jesieni.
Ekstremalne upały, które pojawiły się wyjątkowo wcześnie, przynoszą suszę w Europie, zwłaszcza w Serbii, Czechach i na Węgrzech. Wysokie temperatury i niskie opady zagrażają rolnictwu i spowodują zapewne wzrost cen żywności. Morze Śródziemne gotuje się. Nawet wschodnie Chiny ogarnęła przedterminowa fala upałów.
Żniwa dobiegły już końca. W większości województw zbiory są gorsze od ubiegłorocznych. A niska podaż ziarna przekłada się na pracę terminali przeładunkowych w portach morskich. Te zlokalizowane w Porcie Gdańsk są przygotowane na większy ruch dopiero po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.
Tegoroczne żniwa będą słabe pod kątem wydajności oraz jakości zebranego ziarna - poinformowała w poniedziałek Izba Zbożowo-Paszowa. Jak wskazano, eksport zbóż z Polski jest obecnie niewielki z powodu spadku cen na światowych giełdach.
Tegoroczne zbiory zbóż podstawowych (pszenica, żyto, jęczmień, owies i pszenżyto) mogą być o 4 proc. niższe niż w ubiegłym roku - podał resort rolnictwa. Jak zaznaczono w komunikacie, w celu zbilansowania rynku, w bieżącym sezonie nadal konieczne będzie utrzymanie wysokiego eksportu zbóż.
Tegoroczne plony zbóż podstawowych będą niższe od ubiegłorocznych - poinformowała w poniedziałek Izba Zbożowo-Paszowa. Jak dodano, pszenicy o parametrach konsumpcyjnych będzie w tym roku najprawdopodobniej mniej niż oczekiwano.
W 2023 roku zawiodły dwa główne przejścia łączące globalne rynki. Przejście przez Kanał Panamski w 2024 roku będzie zgodnie z zapowiedziami obsługiwać statki o mniejszym zanurzeniu. Region wokół Kanału Sueskiego stał się znowu niebezpieczny i nic nie zapowiada, że w 2024 roku będzie bezpieczniej niż na początku obecnie mijającego 2023. A to oznacza również wyzwania dla polskich producentów, spedytorów, logistyków i gestorów ładunków.
Według analityków, najważniejszy odcinek dolnej rzeki Missisipi spadł w zeszłym tygodniu o kilka cali i wynosi obecnie nieco powyżej najniższego w historii poziomu, który został zanotowany w październiku ubiegłego roku. Szacuje się, że pozostanie na tym niżu w chwili rozpoczęcia najbardziej pracowitego sezonu eksportu zboża w USA.
"Od bezpieczeństwa ukraińskich czarnomorskich portów zaczyna się spokój i stabilność na światowym rynku żywnościowym", oświadczył prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski na nagraniu opublikowanym we wtorek wieczorem w mediach społecznościowych.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”