Łódź patrolowa rosyjskiej straży granicznej przepłynęła w niedzielę po granicznej rzece Narwie z wywieszoną flagą najemnej grupy wojskowej Wagnera – poinformowały wieczorem władze Estonii. „To dowód, że „żelazny” system Rosji rozpada się” – skomentował to szef estońskiej dyplomacji Margus Tsahkna
Nowe badanie opublikowane w magazynie „Science Advances” ujawnia, że walenie mogą żyć ponad 130 lat - prawie dwa razy dłużej, niż dotąd zakładano. Niektóre z nich jednak żyją szczególnie krótko, głównie przez działalność człowieka.
Wody Polskie są gotowe do zimowej osłony przeciwpowodziowej w sezonie 2024/2025. Pracownicy Wód Polskich prowadzą prace utrzymaniowe, kontrolują stan rzek i urządzeń wodnych. W gotowości do akcji lodołamania jest flota 26 lodołamaczy na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci. Wszystko dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców, ich mienia oraz infrastruktury i zmniejszenia zagrożenia związanego z powodziami zimowymi.
Incydent na rzece Narwa wpisuje się w szerszy schemat prowokacyjnych zachowań i działań hybrydowych Rosji - oświadczył w piątek wysoki przedstawiciel UE ds. zagranicznych i obronnych Josep Borrell. Jak oznajmił, oczekuje od Rosjan wyjaśnień i zwrotu usuniętych przez nich boi na rzece.
Usunięcie przez pograniczników rosyjskich boi granicznych na rzece Narwa, znajdujących się po stronie Estonii, było oczywistą prowokacją – oświadczyły w czwartek władze w Tallinie.
Nie prowokujemy, nie działamy pochopnie i absolutnie nie ugniemy się pod presją Chin – oświadczyła we wtorek w Tajpej prezydent Tajwanu Tsai Ing-wen w orędziu wygłoszonym z okazji święta narodowego. Głowa państwa stwierdziła, że żadna ze stron nie powinna samemu zmieniać status quo.
W mijającym tygodniu Międzynarodowa Organizacja Morska (International Maritime Organization - IMO) poczyniła postępy w zakresie regulacji dotyczących hałasu podwodnego ze statków oraz jego szkodliwego wpływu na faunę morską. Sojusz na rzecz Czystej Arktyki (Clean Arctic Alliance - CAA) apeluje o niezwłoczne opracowanie programu konkretnych działań na rzecz redukcji emisji.
Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" obejmował zaprojektowanie, wybudowanie i przekazanie do służby czterech lodołamaczy przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle pod nazwą: Puma, lodołamacz czołowy, Narwal, Nerpa i Manat lodołamacze liniowe. Jednostki zostały wybudowane przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia" S.A. Budżet projektu wyniósł 79 mln zł.
Bota Technik to ekspert w serwisie i budowie morskich systemów napędowych. Gdańska firma dostarczyła kompletne układy napędowe do wszystkich czterech lodołamaczy: Pumy, Narwala, Nerpy i Manata. Jak mówi w rozmowie z GospodarkąMorską.pl, dyrektor Działu Sprzedaży firmy, projekt lodołamaczy dla Gdańska był dla Boty Technik ważnym elementem rozwoju.
Symboliczne nadanie imion nowym lodołamaczom odbyło się we wtorek (30 listopada) na Ołowiance w Gdańsku. Wielofunkcyjne lodołamacze warte w sumie 80 mln zł zbudowała szczecińska stocznia "Gryfia" dla Wód Polskich. Jednostki zostały przeznaczone do pracy na Dolnej Wiśle.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?