• <

Projekt budowy lodołamaczy dla RZGW Gdańsk za blisko 80 mln zł podsumowany

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Projekt budowy lodołamaczy dla RZGW Gdańsk za blisko 80 mln zł podsumowany

Partnerzy portalu

Projekt budowy lodołamaczy dla RZGW Gdańsk za blisko 80 mln zł podsumowany - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk" obejmował zaprojektowanie, wybudowanie i przekazanie do służby czterech lodołamaczy przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle pod nazwą: Puma, lodołamacz czołowy, Narwal, Nerpa i Manat lodołamacze liniowe. Jednostki zostały wybudowane przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia" S.A. Budżet projektu wyniósł 79 mln zł. Jak podkreślał dyrektor Wód Polskich w Gdańsku na dzisiejszej (21 października) konferencji prasowej, 85 proc. tej kwoty zostało przyznane z funduszy unijnych.  

Pierwsze przymiarki do podpisania umowy o dofinasowanie projektu budowy jednostek miały miejsce już w 2015 roku.

– Dziś finiszujemy projekt kupna czterech lodołamaczy z dodatkową obsługą logistyczną dla całej akcji lodołamania na Dolnej Wiśle. Jego wartość to blisko 80 mln zł – mówił Andrzej Winiarski, dyrektor Wód Polskich w Gdańsku podczas piątkowej konferencji prasowej.

CZYTAJ też: Projekt budowy lodołamaczy dla RZGW Gdańsk za blisko 80 mln zł podsumowany

Przypomnijmy. Puma, Narwal, Nerpa i Manat to cztery jednostki, które szczecińska stocznia "Gryfia" wybudowała w okresie od 2018 do 2021 roku. Najważniejszą wśród nich jest lodołamacz czołowy Puma. Ma on za zadanie wyłamywanie w lodzie rynny, rozbijanie zatorów, uwalnianie z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych. Pozostałe to lodołamacze liniowe, czyli mniejsze i lżejsze od czołowego. Ich zadaniem jest poszerzanie wyłamanej rynny, rozbijanie dużych tafli lodu w rynnie i zapewnianie swobodnego spływu kry.

Elementem projektu był także zakup sondy wielowiązkowej służącej do sondowania szlaków żeglugowych na Wiśle. – W ten sposób zwiększyliśmy funkcjonalność. Lodołamacze będą wykorzystywane nie tylko do akcji lodołamania, ale i do innego rodzaju działań – zaznaczył Andrzej Winiarski, dyrektor Wód Polskich w Gdańsku.

Dodajmy, że Wody Polskie mają już część badań z sondy odcinka ujściowego: od Świbna do 942 kilometra. – W tej chwili te dane są opracowywane przez naszych pracowników. Z pewnością je wykorzystamy podczas najbliższych akcji – powiedział Tomasz Skowroński, kierownik floty lodołamaczy na Dolnej Wiśle.

Lodołamacze zbudowane przez Morską Stocznię Remontową "Gryfia" w Szczecinie cechują się wielofunkcyjnością. Oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe.

Są wyposażone w nowoczesne urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, a przez możliwość zamontowania na pokładzie bębna z zaporą, mogą zwalczać rozlewy ropopochodne. Ponadto statki są przyjazne dla środowiska, gdyż dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą energooszczędne.

Co wyróżnia nowe lodołamacze?

– Nowe jednostki prezentują duży postęp technologiczny – podkreślił Tomasz Skowroński. – Lodołamacze mają więcej mocy: liniowe 800 KM, czołowy 1400 KM. W stosunku do starych statków to znacznie większe wartości. Co do kadłubów, to nie mieliśmy jeszcze okazji sprawdzenia jednostek w grubym lodzie, ale do najbliższej zimy jesteśmy zdecydowanie dobrze przygotowani. 

Andrzej Orent, kapitan statku Nerpa, który prezentował dziś dziennikarzom wnętrza jednostki, w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl przyznał, że praca na lodołamaczu jest trudna i odpowiedzialna. 

– Minimalna załoga na lodołamaczu to cztery osoby. Ten zespół musi być zgrany, każdy ma swoją odpowiedzialność: kapitan, marynarze, bosmani czy mechanik – tłumaczył kapitan Orent.

Statki pracują na pełnych obrotach zimą podczas akcji lodołamania. – Pierwsze akcje zaczynają się gdy przychodzi odwilż, temperatury muszą być dodatnie. Lód należy łamać aby kra bezpiecznie spłynęła do morza – mówił. – Nowe lodołamacze zapewniają nam dużo lepsze warunki pracy niż stare jednostki. Zostały wyposażone w nowsze silniki, są mniej awaryjne, pracują ciszej i szybciej. To wszystko powoduje, że nasza praca jest łatwiejsza i bezpieczniejsza.  

Ważną rolę w projekcie odegrał również Polski Rejestr Statków (PRS). 

– Nasi inspektorzy nadzorowali wszystkie jednostki w procesie ich budowy w stoczni "Gryfia" w Szczecinie. Będziemy także sprawować nadzór nad ich eksploatacją – powiedział dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prezes PRS. – Od samego początku aktywnie uczestniczyliśmy w projekcie, weryfikując zgodność budowy z przepisami klasyfikacji i budowy statków śródlądowych. Jednak to nie  tylko statki. Prowadzimy nadzory w dziedzinie budownictwa przemysłowego na lądzie i wodzie oraz certyfikujemy np. drony czy systemy zarządzania, rzeczoznawstwo. Wszystko po to by zapewnić bezpieczeństwo ludzi, obiektów pływających, lądowych, ładunków i środowiska naturalnego – podkreślił prezes. 

Dane techniczne lodołamaczy:

> Czołowy Puma

Parametry lodołamacza czołowego Puma:

•             Długość całkowita Lc = 33.45 m;

•             Długość między pionami Lpp = 30.41 m;

•             Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;

•             Szerokość konstrukcyjna B = 7.22 m;

•             Wysokość boczna H = 2.50 m;

•             Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;

•             Zanurzenie projektowe T = 1.60 m;

•             Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu projektowym HT = 4.00 m;

•             Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.60 m;

•             Silnik główny 1044 kW (1400KM);

•             Napęd: śruba nastawna;

•             Uciąg na palu min. 10 T;

•             Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.

> Liniowe: Narwal, Nerpa i Manat

Parametry lodołamaczy liniowych:

•             Długość całkowita Lc = 28.07 m;

•             Długość między pionami Lpp = 25.32 m;

•             Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;

•             Wysokość boczna H = 2.40 m;

•             Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;

•             Zanurzenie projektowe T = 1.45 m;

•             Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.70 m;

•             Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);

•             Napęd: śruba stała;

•             Uciąg na palu min. 6 T;

•             Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.