Budowa gazociągu Gdańsk – Gustorzyn, stanowiącego część lądową Programu FSRU realizowanego przez GAZ-SYSTEM, przekroczyła półmetek. Inwestycja, wspierana środkami z Krajowego Planu Odbudowy, znacząco zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski i stworzy nowy punkt wejścia gazu do krajowej sieci przesyłowej.
Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę.
We wtorek w stoczni Hyundaia w Korei Południowej ruszyła budowa jednostki FSRU, czyli pływającego terminalna gazowego, który pracować będzie w Zatoce Gdańskiej - poinformował wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski. Dodał, że pierwszy gaz z terminala ma popłynąć w 2028 r.
Środki z KPO zostaną przeznaczone na rozbudowę strategicznej infrastruktury przesyłowej w Polsce, co przyczyni się do dalszego zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz wpłynie na dywersyfikację dostaw gazu do Unii Europejskiej. Pożyczka przeznaczona jest na finansowanie budowy części lądowej Programu FSRU, czyli około 250 km sieci przesyłowej pomiędzy Gdańskiem a Gustorzynem. Po zakończeniu prac nowo wybudowana infrastruktura będzie miała zdolność przesyłu gazu na poziomie 1 320 000 m3/h.
Gaz-System jest w trakcie budowy gazociągu, którym rozprowadzany będzie gaz z zacumowanego na Zatoce Gdańskiej pływającego terminala regazyfikacyjnego FSRU. Trwa realizacja rekordowego, kilometrowego przewiertu pod Wisłą.
Rekordowy kilometrowy przewiert pod Wisłą w ramach budowy gazociągu Gardeja-Kolnik – innowacyjna technologia Direct Pipe minimalizuje wpływ na środowisko. W ramach realizacji części lądowej strategicznego Programu FSRU trwa wykonanie ważnego etapu inwestycji – przewiertu pod rzeką Wisłą o długości 1000 metrów i średnicy 1000 mm, realizowanego w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik w gminie Kwidzyn. Został on podzielony na dwa odcinki: pierwszy o długości około 300 m, drugi około 700 m.
Koszt pływającego terminala LNG (FSRU) w Gdańsku oraz towarzyszącej infrastruktury morskiej i lądowych gazociągów to ok. 4,5 mld zł – poinformował prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc. Kwota ta nie zawiera kosztów czarteru jednostki FSRU.
Bezpieczeństwo energetyczne krajów UE jak nigdy dotąd zależy od portów morskich. Również polska gospodarka żyje dzięki polskim portom. Dzieje się tak, mimo że import produktów energetycznych do UE zmniejszył się w 2024 r. w porównaniu z 2023 r., zarówno pod względem wartości, jak i ilości – informuje Eurostat w najnowszym raporcie pt. „EU imports of energy products - latest developments”. O roli portów w systemie bezpieczeństwa energetycznego będziemy rozmawiać podczas Kongresu Polskie Porty 2030.
GAZ-SYSTEM uznaje za zakończone postępowanie przetargowe na wybór wykonawców części morskiej FSRU w Zatoce Gdańskiej. Potwierdzona została prawidłowość zawarcia umowy z polsko-tureckim konsorcjum. Podliczono też strukturę zleceń - ogromna przewaga polskich firm.
Niedawno skierowano do Parlamentu Europejskiego „Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii. W planie tym zespół ekspertów Komisji Europejskiej proponuje przyjęcie „japońskiego modelu” inwestycji w skroplony gaz ziemny (LNG), który ma zachęca do bezpośrednich inwestycji zagranicznych w projekty eksportowe LNG i koordynowanie wspólnych zakupów przez europejskich importerów.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem