Od 2024 roku Unia Europejska objęła transport morski systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), wprowadzając jeden z najbardziej znaczących instrumentów klimatycznych ostatnich lat. W praktyce oznacza to, że każda tona CO2 emitowana przez duże jednostki zawijające do portów UE będzie miała swoją cenę. Koszt ten poniosą armatorzy, ale finalnie odczują go importerzy.
W 2024 r. Polska zarobiła na sprzedaży uprawnień do emisji o ponad 1,5 mld euro mniej niż rok wcześniej - czytamy w czwartkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".
W połowie sierpnia władze Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) oraz Global Compact Network Singapore (GCNS) podpisały porozumienie, które ma na celu wspomóc firmy działające w sferze szeroko pojętego przemysłu morskiego w rozliczaniu i zarządzaniu emisją dwutlenku węgla. We wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska w porcie i transporcie morskim włączane są partnerskie porty, organizacje międzynarodowe oraz zagraniczne firmy. Porozumienie spowoduje rozwinięcie wcześniej podjętych aktywności na rzecz
Malta Maritime Forum wyraziło zaniepokojenie „bezpośrednim ryzykiem” prognozując, że operatorzy żeglugowi wycofają się z Malty w wyniku wprowadzenia w przyszłym roku przez Unię Europejską podatku ekologicznego.
Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
Zintegrowane rozwiązanie umożliwiające operatorom statków zarówno zarządzanie zobowiązaniami związanymi z emisjami, jak i handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w ramach nadchodzącego reżimu EU ETS dla żeglugi zostało uruchomione przez firmę OceanScore, specjalizującą się w danych morskich.
W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
W czwartek rano gaz w kontraktach lipcowych i sierpniowych w holenderskim hubie TTF drożeje o ponad 12 proc. Ceny gazu w Europie podskoczyły po eksplozji w głównym terminalu eksportowym LNG w USA.
Wczoraj, 16 marca, na niemieckiej giełdzie European Energy Exchange odbyła się kolejna w tym roku aukcja uprawnień do emisji CO2. Polska sprzedała uprawnienia za łączną kwotę ponad 25 mln euro.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli