Fińskie biura konstrukcyjne Deltamarin razem z Aker Arctic Technology stworzył nowy projekt tankowca typu aframax przystosowanego do działań w Arktyce. Jednostka o nazwie Arctic Aframax oprócz specjalnego kadłuba, odpornego a lód, odznacza się też oszczędnością.
Arctic Aframax ma być używany do transportu ropy i paliw. Jednostka odznacza się klasą lodową PC5, czyli jest zdolna kruszyć lód grubszy niż jeden metr. Statek bez problemu może operować na Północnej Drodze Morskiej w letnich miesiącach. Podczas zimy tankowiec jest zdolny pływać w rejonach sub-arktycznych, np. po Bałtyku czy w rejonie wyspie Sachalin.
Specjalnie zaprojektowane wzmocnienie kadłuba poprawia bezpieczeństwo podczas pływania na wodach arktycznych. Kadłub jest dodatkowo wyposażony w Ice Load Monitoring System, który mierzy obciążenie lodu na kadłubie i zapewnia wsparcie online dla oficerów. System będzie również pomagał właścicielowi statku długofalowo poprzez analizę danych. .
Markku Miinala z Deltamarin oraz Riku Kiili z Aker Arctic Technology wyrazili duże zadowolenie z kooperacji nad tak zaawansowanym projektem.
- W projekcie udało nam się połączyć topowe technologia lodołamaczy, wydajności energetycznej i łatwości żeglugi. Dzięki temu nasza jednostka pod względem kosztów jest opłacalna. Projekt może być oczywiście dodatkowo modyfikowany na życzenie klienta – mówią Miinala i Kiili.
Podstawowe dane techniczne Arctic Aframax 118,000 DWT Crude Oil Carrier:
Długość: 266 m
Szerokość: 46 m
Zanurzenie: 14,8 m
Klasa lodowa: PC5/RMRS Arc6 level
Prędkość optymalna: 13,5 węzłów
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza