W dniu dzisiejszym (23 sierpnia) w Sali Senatu Politechniki Morskiej w Szczecinie obradowało Walne Zgromadzenie Związku Armatorów Polskich (ZAP), organizacji zrzeszającej najważniejsze krajowe przedsiębiorstwa żeglugowe. Głównym punktem spotkania był wybór nowych władz związku a gościem specjalnym był wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Na kolejną dwuletnią kadencję zostali wybrani: na stanowisko prezesa – Dariusz Doskocz - dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej, natomiast na stanowiska wiceprezesów – Jacek Wiśniewski - prezes Euroafrica Services Ltd. oraz Piotr Redmerski - prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A.. sekretarzem generalnym ZAP został Marcin Talwik - wiceprezes Żeglugi Polskiej S.A. z Grupy PŻM.
W trakcie spotkania na Politechnice Morskiej m.in. przyjęto sprawozdanie Zarządu ZAP za rok 2023. Przypomniano, że przedstawiciele ZAP brali udział w szeregu spotkań w kraju i za granicą, reprezentując interesy polskich przedsiębiorstw żeglugowych. Szczególnie ważne było uczestnictwo w obradach Zespołu Trójstronnego ds. Żeglugi i Rybołówstwa Morskiego, który skupiał się m.in. na tematach: projektu zmian do ustawy o pracy na morzu, projektu zmian do ustawy o podatku tonażowym czy ubezpieczeń społecznych polskich marynarzy.
Tematy te pojawiły się również podczas dyskusji na spotkaniu na Politechnice Morskiej. Na arenie międzynarodowej najważniejszym wydarzeniem dla Związku Armatorów Polskich w roku 2023 był powrót organizacji do European Community Shipowners’ Associations (ECSA). Zgromadzenie Generalne Stowarzyszenia Armatorów Wspólnoty Europejskiej ECSA w dniu 14 grudnia 2023 r. podjęło decyzję o przyjęciu w szeregi swoich członków Polish Shipping Association (PSA), wspólnej organizacji Związku Armatorów Polskich (ZAP) oraz Polskiego Związku Przedsiębiorców Żeglugowych.
- Związek Armatorów Polskich jest bardzo ważnym forum doradczym dla podejmowania decyzji na szczeblu administracji rządowej. Gospodarkę morską tworzą bowiem ci, którzy odpowiadają za konkretne decyzje w przedsiębiorstwach branży. A naszą rolą, jako rządu, jest wspieranie tych działań. Od samego początku, gdy objąłem tekę ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską, podjęliśmy szereg działań, które mają wesprzeć funkcjonowanie przedsiębiorstw armatorskich – powiedział na spotkaniu ZAP wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Wiceminister infrastruktury przedstawił aktualne inicjatywy, związane ze środowiskiem polskich armatorów, które realizuje obecnie jego resort. Pierwsza z nich dotyczy powrotu podatku tonażowego - ale realizowanego w nowej formie. Przypomnijmy, że Ustawa o podatku tonażowym została podpisana przez ś.p. Lecha Kaczyńskiego we wrześniu 2006 r. ale dotyczyła ona jedynie statków pływających pod polską banderą, a więc de facto nie była ona przez armatorów stosowana (brak statków pływających pod biało-czerwoną). Aktualnie stworzony projekt dotyczy nie tylko białoczerwonej bandery, ale również podmiotów podnoszących banderę państw Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Co więcej, podatek tonażowy w nowej formie miałby dotyczyć nie tylko właścicieli statków, ale również tych, którzy statkami zarządzają.
Rząd pracuje również nad rozwiązaniem często zgłaszanego przez armatorów problemu z zaopatrywaniem apteczek statkowych (brak możliwości zakupu leków przez statki krajowych armatorów w polskich portach). Projekt Ustawy o wspieraniu przedsiębiorstw żeglugowych, który ma uregulować tę kwestię jest na etapie konsultacji międzyresortowych i na początku września br. zostanie przesłany do konsultacji publicznych a więc także do członków Związku Armatorów Polskich.
Kolejną inicjatywą jest Ustawa o ubezpieczeniach społecznych marynarzy, dotyczącą spraw, które są od wielu lat dyskutowane, m.in. podczas obrad Zespołu Trójstronnego. Obecny rząd chce wypracować takie rozwiązanie, które z jednej strony zadowalałoby marynarzy i związki zawodowe, z drugiej zaś respektowałaby interesy pracodawców czyli armatorów (wysokie koszty pracy). Propozycją Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które pracuje nad tą ustawą wraz z Ministerstwem Infrastruktury, jest by podstawą ustalenia wysokości składki na ubezpieczenia społeczne marynarzy było wynagrodzenie minimalne. Projekt ten jest również na etapie konsultacji wewnątrzresortowych a później zostanie przekazany do konsultacji m.in. w środowisku armatorskim.
Związek Armatorów Polskich powstał 25 maja 1929 roku w Gdyni. W chwili obecnej liczy 12 członków. Są to : Polska Żegluga Morska P.P., Żegluga Polska S.A., Unity Line, CHIPOLBROK – Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe S.A., Polska Żegluga Bałtycka S.A., Euroafrica Services Ltd., Polskie Linie Oceaniczne S.A. Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o., Fairplay Polska Sp. z o.o., Polskie Ratownictwo Okrętowe Sp. z o.o., Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Politechnika Morska w Szczecinie.
Aktualne cele statutowe Związku Armatorów Polskich polegają na aktywnym uczestnictwie w kreowaniu polityki morskiej państwa, dążeniu do stworzenia polskiej floty transportowej warunków konkurencyjności na międzynarodowych rynkach przewozowych, stworzeniu racjonalnego systemu finansowania inwestycji tonażowych, uczestnictwie w procesach legislacyjnych dotyczących transportu morskiego, współpracy zagranicznej poprzez uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach morskich i popularyzacji gospodarki morskiej. ZAP działa również na rzecz promocji zawodu marynarza oraz aktywniejszej w nim roli kobiet.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub