Wrak statku z XVII w., odnaleziony u brzegów wyspy Wielka Bahama, to hiszpański galeon, który przewoził precjoza o wartości przekraczającej równowartość 5 mln dolarów - wynika z badań prowadzonych na Bahamach.
Zespół archeologów morskich oszacował wartość ładunku na podstawie analizy znalezionych na dnie Morza Karaibskiego cennych przedmiotów, które pochodziły z galeonu o nazwie Nuestra Senora de las Maravillas.
Badanie przeprowadzono w oparciu o odnalezione we wraku przedmioty, które zostały zdeponowane w Muzeum Morskim we Freeport, na wyspie Wielka Bahama.
Archelodzy z Bahamów współpracujący z wyspecjalizowaną w podmorskich poszukiwaniach spółką Allen Exploration określili, że do katastrofy hiszpańskiego okrętu doszło około 350 lat temu. Sprecyzowali, że jednostka płynęła z Kuby do portu w Andaluzji, na południu Hiszpanii. Stamtąd fracht miał trafić do głównego miasta regionu – Sewilli.
Jak poinformował dyrektor wykonawczy firmy Allen Exploration Carl Allen, przeprowadzona wstępna analiza wartości ładunku przewożonego przez hiszpańską jednostkę jest "pierwszą próbą określenia dotychczas tego nie oszacowanego jeszcze transportu".
Wyjaśnił, że problem w dokładnym określeniu wartości przewożonego frachtu, w którego skład wchodziły m.in. złote i srebrne rękodzieło, monety, ceramika oraz cenne kamienie, polega na dużej powierzchni jego zalegania na dnie morskim, szacowanej na 13 km 2.
Carl Allen przekazał, że duże rozrzucenie skarbów to nie jedyny kłopot w zgromadzeniu całości ładunku z hiszpańskiego galeonu, który zatonął po zderzeniu z innym statkiem, a którego katastrofę przeżyło 45 członków załogi.
"Niektóre precjoza wpadły na dno wypełnione gęstymi piaskami lub martwymi rafami koralowymi, co utrudnia poszukiwania" - dodał Carl Allen, którego spółka bierze udział w poszukiwaniach ładunku zatopionego okrętu Nuestra Senora de las Maravillas od 2019 r.
zat/ zan/
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów