Statek podejrzewany przez nigeryjskie władze o próbę
nielegalnego załadunku ropy przed opuszczeniem wód terytorialnych jest w drodze
powrotnej do kraju.
Na prośbę nigeryjskich władz rząd w Malabo zatrzymał statek
Heroic Idun, zdolny do przewozu 2 milionów baryłek ropy. Jednostka płynęła bez
uprzedniego zezwolenia po wodach Gwinei Równikowej, jednocześnie unikając sił
nigeryjskiej marynarki wojennej.
Zdaniem niearyjskiej administracji właścicielem supertankowca jest firma Idun Maritime Ltd. z siedzibą na Wyspach Marshalla (najpewniej wpisana tam z powodu ulg podatkowych). Zarówno załoga, jak i kapitan statku zapewniali, że przedostanie się na wody międzynarodowe oraz popłynięcie na wody Gwinei Równikowej było spowodowane obawą przed rzekomym atakiem pirackim. Jednostka miała też nie przewozić kradzionej ropy, którą według władz nigeryjskich, załadowano poza portem. Nie mniej członkowie załogi złożyli petycję do sądu najwyższego w Abudży jak i prośbę do władz gwinejski odnośnie niewydawania ich z powrotem do Nigerii, argumentując brakiem umów ekstradycyjnych między oboma państwami.
Ostatecznie Heroic Idun został odeskortowany przez dwa
okręty nigeryjskiej marynarki wojennej (Nigerian Navy) do portu w Bonny. Załoga
tankowca jak i przedstawiciele firmy mają odpowiedzieć na zarzuty odnośnie domniemanej
kradzieży. Jednocześnie ma być to przestroga dla wszystkich armatorów, aby nie
próbowali wywozić nielegalnie surowca pod groźbą konsekwencji karnych i
finansowych.
Kradzież i nielegalny wywóz baryłek ropy naftowej jest
poważnym problemem dla rządu w Abudży. Według wyliczeń władz jest wywożonych
nawet 400 000 dziennie, unikając podatków oraz wszelkich ceł jak i przepisów. Z
tego powodu Nigeria traci pozycję jednego z kluczowych eksporterów ropy w
Afryce, a przy tym poważnie cierpią na tym jej finanse. Wykorzystując
administrację, służby porządkowe i siły zbrojne dążą do poprawy sytuacji. Tym
bardziej, że w obliczu sankcji na rosyjską ropę dla wielu państw stało się
istotne znalezienie alternatywnego źródła surowca.
Marynarze z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża na ćwiczeniu Dynamic Move 2023-1
Już 14 lutego podniesienie bandery na przyszłym ORP Mewa
"Marynarka wojenna niestety przez wiele lat była zaniedbywana". Gen. Roman Polko o potrzebie rozwoju morskiego rodzaju sił zbrojnych
DARPA wybiera dwa zespoły do budowy ogromnej łodzi latającej przeznaczonej do transportu wojsk
Tak Muzeum Marynarki Wojennej będzie celebrować rocznicę powrotu Pomorza do Polski
BIO-SEA ma skutecznie blokować ataki hakerskie na systemy okrętowe