Na zachodzie Irlandii u wybrzeży hrabstwa Mayo zatopiono 60-metrowy dawny statek przemytników MV Shingle, który posłuży do stworzenia pierwszej w tym kraju sztucznej rafy - poinformował portal dziennika "The Guardian".
Zatopienie statku obserwowali widzowie z pokładów flotylli małych statków i pontonów. Dodatkowo wykorzystano drona w celu zapewniania transmisji na żywo na YouTubie. MV Shingle spoczął na dnie Oceanu Atlantyckiego na głębokości 29 metrów.
MV Shingle został w czerwcu 2014 roku przejęty przez irlandzkich celników i policjantów, gdy zbliżał się do portu Drogheda. Zarejestrowany był w Mołdawii i płynął ze Słowenii przez Portugalię. W wyniku przeprowadzonej ogólnoeuropejskiej operacji na statku znaleziono 32 mln papierosów i cztery tony tytoniu, które najprawdopodobniej miały trafić na czarny rynek.
MV Shingle stał się problemem dla irlandzkich władz, gdyż był rdzewiejącym skażonym azbestem statkiem, którego nikt nie chciał kupić, a zezłomowanie go wiązałoby się z bardzo dużymi kosztami. Przez dziewięć lat stał zakotwiczony w porcie w Dublinie, a w 2023 roku został odholowany do portu New Ross. Statek już w tamtym czasie nie nadawał się do żeglugi.
Z pomysłem na zagospodarowanie MV Shingle wyszła grupa kampanijna Killala Bay Ships 2 Reef, która przekonana władze hrabstw Mayo i Sligo, że statek może stać się częścią pierwszej w Irlandii sztucznej rafy. Killala Bay Ships 2 Reef zadeklarowała, że chce stworzyć „podwodną oazę Atlantyku”. Władze postanowiły przekazać statek, który od czasu przejęcia kosztował 2 mln euro, wydawane na opłaty za cumowanie, konserwację i inne prace naprawcze, w tym usuwanie azbestu. "Oczekujemy, że pieniądze, które na to wydali, zwrócą się w ciągu trzech lat z nurkowania, turystyki, turystyki wędkarskiej, badań morskich" - powiedział irlandzkiej telewizji RTE radny Mayo i nurek, który przewodził tej inicjatywie Michael Loftus.
ek/ kar/
Incredible scenes here as the MV Shingle sinks into Killala Bay pic.twitter.com/m4u8LKd9m4
— Paul O'Malley (@paul_o_malley) September 18, 2024
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów