Podczas posiedzenia Centralnej Komisji ds. Finansów i Gospodarki, prezydent Chin Xi Jinping ogłosił, że rozwój gospodarki morskiej stanie się jednym z głównych priorytetów strategicznych Państwa Środka. Nowe podejście ma na celu pełniejsze wykorzystanie potencjału mórz i oceanów w kontekście rozwoju przemysłowego, technologicznego oraz bezpieczeństwa narodowego.
W swoim wystąpieniu Xi Jinping wskazał, że gospodarka morska powinna zostać ściśle zintegrowana z ogólnokrajowymi planami rozwoju i modernizacji. Morski komponent gospodarczy – jak zaznaczył – nie jest już wyłącznie domeną sektora transportowego, lecz coraz bardziej obejmuje takie obszary jak energia odnawialna offshore, biotechnologia oceaniczna, nowoczesny przemysł stoczniowy oraz infrastruktura portowa.
Chiński przywódca podkreślił potrzebę zintegrowanego podejścia do rozwoju lądu i morza. Jego zdaniem wybrzeża Chin powinny stać się ośrodkami innowacji, w których współdziałają nauka, przemysł i logistyka. Dążenie do samowystarczalności technologicznej w sektorze morskim oraz wzmacnianie pozycji Chin jako światowego lidera w żegludze i przemyśle stoczniowym mają być elementem szerszego planu budowy zunifikowanego rynku krajowego oraz ekspansji gospodarczej na rynki międzynarodowe.
Nowe kierunki polityki wpisują się także w chińskie plany zwiększenia obecności geopolitycznej na oceanach, a także odpowiedzi na globalne wyzwania związane z bezpieczeństwem dostaw, transformacją energetyczną i zrównoważonym rozwojem.
Deklaracja Xi Jinpinga stanowi wyraźny sygnał, że Pekin zamierza znacząco wzmocnić swój morski komponent gospodarki – nie tylko poprzez inwestycje w infrastrukturę portową czy floty handlowe, ale także poprzez rozwój zaawansowanych technologii, ochronę zasobów morskich oraz intensyfikację badań nad nowymi zastosowaniami oceanu jako przestrzeni gospodarczej.
fot. Depositphotos
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii