Na pytanie Polskiej Agencji Prasowej czy rzeczywiście w ubiegłym tygodniu wznowiono prace przy budowie gazociągu Nord Stream 2 niemiecka Federalna Agencja Morska i Hydrograficzna (BSH) odpowiedziała: "Tak, są prowadzone prace przy Nord Stream 2".
Od czasu próby otrucia rosyjskiego opozycjonisty Aleksieja Nawalnego w sierpniu tego roku, w Niemczech trwały dyskusje o konieczności zablokowania budowy gazociągu Nord Stream 2. Wielokrotnie wzywano do sankcji wobec Rosji.
Jeszcze w październiku szef komisji spraw zagranicznych niemieckiego Bundestagu Norbert Roettgen w wypowiedzi dla tygodnika "Der Spiegel" wzywał do natychmiastowego wstrzymania budowy gazociągu Nord Stream 2 z powodu próby otrucia Nawalnego.
"Użycie Nowiczoka przeciwko krytykowi Kremla Aleksiejowi Nawalnemu, co jest naruszeniem prawa międzynarodowego, musi mieć zauważalne konsekwencje" - powiedział niemiecki deputowany i podkreślił, że UE powinna niezwłocznie nałożyć sankcje na Rosję.
Roettgen zaznaczył, że wiarygodność UE w polityce zagranicznej będzie zagrożona, jeżeli Unia szybko nie uzgodni twardej reakcji wobec Rosji. "Ukończenie Nord Stream 2 zgodnie z planem byłoby takim właśnie podważeniem wiarygodności" - wyjaśnił.
Także partia Zielonych wzywała wówczas do szybkiego zastosowania sankcji wobec Rosji. "Po ostrych słowach pani Merkel pięć tygodni temu, teraz muszą być podjęte konkretne działania" - powiedział tygodnikowi polityk tej partii Omid Nouripour. "Każde inne rozwiązanie sprawiłoby, że Niemcy nie byłyby godne zaufania" - podkreślił.
Dziennik "Welt" pisał: "Gazociąg Nord Stream 2, którego Niemcy do tej pory broniły przed atakami partnerów z UE po raz pierwszy znalazł się na krawędzi".
Jednak kanclerz Angela Merkel cały czas unikała określenia wyraźnego stanowiska w sprawie wstrzymania budowy gazociągu Nord Stream 2 z powodu próby otrucia Aleksieja Nawalnego.
Natomiast minister spraw zagranicznych Niemiec, Heiko Maas połowie października w wywiadzie dla niemieckiego portalu RND powiedział: "Zakładam, że gazociąg Nord Stream 2 zostanie ukończony. Pytanie tylko brzmi - kiedy?"
Na początku grudnia w sprawie przyszłości projektu Nord Stream 2, który stał się również przyczyną sporu w relacjach Niemiec ze Stanami Zjednoczonymi, Heiko Maas w wywiadzie dla tygodnika "Der Spiegel" powiedział, że sytuacja nie zmieni się radykalnie po objęciu urzędu prezydenta USA przez Joe Bidena.
"Nie mamy co do tego złudzeń. Między Republikanami a Demokratami istnieje (w tej kwestii) niewielka różnica zdań. Nowy ton i nieco inna forma dyskusji może jednakże pomóc w osiągnięciu pewnego postępu" - powiedział Maas. "My, Europejczycy, uważamy, że eksterytorialne sankcje są niezgodne z prawem" - dodał.
Prawie rok temu prace przy budowie Nord Stream 2 u wybrzeży duńskiej wyspy Bornholm zostały wstrzymane po tym, gdy Stany Zjednoczone uchwaliły ustawę o sankcjach przeciw firmom układającym rury. Dwa statki szwajcarskiej spółki Allseas zostały w związku z tym wycofane z projektu. Prezydent Rosji Władimir Putin zapowiedział, że jego kraj dokończy prace samodzielnie, niezależnie od partnerów zagranicznych.
W przyszłości 55 mld metrów sześc. gazu ziemnego ma być co roku pompowanych z Rosji do Niemiec dwoma nitkami Nord Stream 2, każda o długości około 1200 kilometrów. Rurociąg, który kosztuje około 9,5 mld euro, jest gotowy w 94 proc, ale od grudnia 2019 roku nie prowadzono przy nim żadnych prac. Z łącznie 2460 km tworzących go rur trzeba ułożyć jeszcze 150 km: 120 km - na wodach duńskich i 30 km - na niemieckich.
Stany Zjednoczone od lat protestują przeciw jego budowie, ponieważ uważają, że ich europejscy partnerzy staną się zależni od rosyjskiego gazu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów