• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3 w Baltic Hub

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3 w Baltic Hub

Partnerzy portalu

Fot. Baltic Hub

Na terenie Baltic Hub odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę trzeciego terminalu T3. Rozbudowa największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o kolejne, trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi, nie tylko umacnia jego pozycję na Bałtyku, ale jest kolejnym ważnym krokiem na drodze do powstania jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.

W ceremonii uczestniczyli członkowie kadry zarządzającej oraz rady nadzorczej Baltic Hub, przedstawiciele akcjonariuszy, kluczowi interesariusze, klienci oraz wykonawcy. Wśród zaproszonych gości znaleźli się również przedstawiciele władz lokalnych i państwowych, w tym Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Agnieszka Pomaska – posłanka na Sejm RP, Beata Rutkiewicz – Wojewoda Pomorska, Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Miasta Gdańska, oraz Dorota Pyć – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Podpisany przez nich akt wmurowania umieszczono w specjalnej tubie – kapsule czasu, którą następnie wmurowano pod inwestycję.


– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022, a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. Utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę, która zwiększyła powierzchnię lądową Polski. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, a teraz na powstałej wyspie trwają kolejne etapy prac budowlanych. Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone już we wrześniu 2024.

Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU, by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. To z kolei pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy zarówno regionu, jak i całego kraju.

Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim. Projekt T3 wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników terminala. Już na etapie planowania projekt był realizowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk w regionie. Baltic Hub stawia na ekologiczne rozwiązania, takie jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i specjalny beton redukujący emisję CO2.

Pełne zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.