W regionie Gdańska zakończono właśnie budowę największej i najbardziej strategicznej inwestycji ostatnich lat – Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Naftowych na Martwej Wiśle. Nowe nabrzeże, wyposażone w dwa stanowiska przeładunkowe zdolne do obsługi statków o długości do 130 metrów, powstało w naturalnym miejscu. Dogodne położenie infrastruktury produkcyjnej Rafinerii Gdańskiej oraz wcześniejsza modernizacja drogi wodnej przesądziły o wyborze lokalizacji.
Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum pod przewodnictwem firmy NDI, z udziałem partnerów i podwykonawców. Budowę podzielono na dwa kluczowe etapy: front lądowy, obejmujący instalacje przesyłowe, prace betoniarskie i kafarowe, montaż oświetlenia, urządzeń przeładunkowych, systemów przeciwpożarowych i sterowania, oraz front wodny, czyli skomplikowane prace hydrotechniczne.
Aby umożliwić obsługę frachtowców o zanurzeniu do 5,8 metra, konieczne było dodatkowe pogłębianie dna Martwej Wisły. Zadanie to powierzono Przedsiębiorstwu Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP), które skutecznie pogłębiło akwen do głębokości 6,7 metra.
Pogłębiarki należące do PRCiP, w tym flagowe jednostki „Inż. St. Łęgowski” oraz „Kraken”, wydobyły z dna rzeki 83 000 m³ osadów i namułów. Urobek został wywieziony na klapowisko morskie. Prace wspierały również szalandy samobieżne, a nad precyzją operacji czuwały zespoły sondażystów firmy.
Całość działań przeprowadzono zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska, dbając o faunę i florę okolicznych terenów wodnych. Efektywność żółto-zielonej floty PRCiP istotnie przyczyniła się do szybkiej realizacji projektu, który wpisuje się w strategię MLM – Małej Logistyki Morskiej.
Nowy terminal to kolejny krok w rozwoju portu w Gdańsku i wzmocnienie polskiej gospodarki morskiej. Realizacja tej inwestycji nie tylko zwiększyła możliwości przeładunkowe Rafinerii Gdańskiej, ale także podkreśliła strategiczne znaczenie Martwej Wisły w logistyce surowców naftowych.
Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych to największa firma pogłębiarska w Polsce. Istnieje na rynku od ponad 75 lat, wydobyła miliony metrów sześciennych urobku i uczestniczyła w wielu ważnych projektach morskich Rzeczpospolitej.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął