Jak poinformowała na portalu Linkedin firma Okmarit Sp. z o.o., do gdańskiego Naftoportu w ubiegłym tygodniu wpłynął statek dostarczający kolejną partię ropy naftowej. Ma to podkreślać strategiczną rolę Gdańska jako jednego z najważniejszych hubów energetycznych w regionie.
Statek, który wpłynął do Gdańska, to zbiornikowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla. Zbudowany w 2012 roku Advantage Sun (IMO: 9513141) ma 274 metrów długości i 48 metrów szerokości. Jego tonaż to 83850 GT. Wczoraj znajdował się w holenderskim porcie w Rotterdamie, a dziś wpłynął do Wilhelmshaven w Niemczech.
W ubiegłym roku Naftoport obsłużył 471 zbiornikowców. Na jej terenie dokonano przeładunki ropy naftowej i paliw w wysokości 36,6 mln ton. To oznaczało, że były o 49% wyższe niż poprzedni, także rekordowy przeładowany tonaż, który za rok 2022 wyniósł 24,5 mln ton. Jego znaczenie wzrosło po 24 lutym 2022 roku, gdy Rosja dokonała napaści na Ukrainę, co pociągnęło za sobą sankcje na dostawy rosyjskiego surowca, a tym samym poszukiwanie alternatywy. Obecnie terminal w Gdańsku przyjmujący dostawy ropy naftowej jest jedynym źródłem tego surowca dla potrzeb Polski, a jego rola będzie rosnąć także międzynarodowo.
Na infrastrukturę portową składają się obiekty hydrotechniczne wraz z urządzeniami do cumowania statków i instalacjami technologicznymi, pięcioma stanowiskami przeładunkowymi o potencjale przeładunkowym 36 mln ton ropy naftowej i 4 mln produktów ropopochodnych rocznie, które są zlokalizowane w zamkniętych basenach Bazy Paliw Portu Północnego w Gdańsku, osłoniętych falochronami i zabezpieczonych przed rozlewami zaporą stałą oraz pneumatyczną.
Głębokość toru wodnego wynosi 17,5 metra, szerokość - 600 metrów a długość 7,2 km. Do Bazy Paliw mogą zawijać tankowce wielkości od 6 tys. ton do 300 tys. ton DWT oraz długości do 340 metrów i zanurzeniu 15 metrów. Ograniczenie zanurzenia statków obsługiwanych w Bazie do 15 metrów wynika z niedostatecznej głębokości Cieśnin Duńskich. Wprowadzanie statku do portu odbywa się w asyście holowników, należących do największych i najnowocześniejszych na Morzu Bałtyckim.
Okmarit Sp. z o.o. jest morską agencją transportową świadczącą usługi w zakresie szeroko pojętego transportu morskiego i lądowego, działająca od 1991 roku. Obsługuje wszystkie rodzaje statków i towarowych jednostek pływających. Oferowane przez firmę usługi spedycyjne w Trójmieście to: transport ładunków ponadnormatywnych, obsługa statków, frachtowanie czy shipping morski odbywają się w zastosowaniem zaawansowanych procedur logistycznych umożliwiających stałe kontrolowanie jednostki pływającej oraz dostosowywanie rozwiązań pod zapotrzebowania klientów. Oferta obejmuje zarówno transport morski, jak i multimodalny – łącząc różne formy przewozu, takie jak transport drogowy, kolejowy i lotniczy.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął