National Grid Plc przedstawił plan sieci morskiej, która połączy nowe parki wiatrowe i połączenia międzysystemowe, oszczędzając konsumentom 6 miliardów funtów (7,7 miliarda dolarów) do 2050 roku.
Wizja operatora sieci odnosi się do problemu najlepszego doprowadzenia do sieci energii elektrycznej wytwarzanej w obiektach morskich. Może to przynieść 50% zmniejszenie ilości infrastruktury sieciowej, którą należy zbudować w ciągu najbliższych trzech dekad.
Wielka Brytania jest największym rynkiem morskiej energii wiatrowej na świecie i postawiła sobie za cel zbudowanie 40 gigawatów do 2030 roku, co oznacza czterokrotny wzrost od teraz. Osiągnięcie tego kosztowałoby aż 50 miliardów funtów i wymagałoby instalowania jednej turbiny każdego tygodnia przez całe lata 2020, według Aurora Energy Research Ltd. Podłączenie całej tej mocy do sieci lądowej może być zarówno kosztowne, jak i trudne.
Plan połączyłby kilka indywidualnych farm wiatrowych zlokalizowanych na podobnym obszarze geograficznym, poprzez wspólne korzystanie z morskiej infrastruktury przesyłowej.
W zeszłym tygodniu National Grid i holenderska sieć Tennet BV ogłosiły plan budowy kabla łączącego morskie farmy wiatrowe w obu krajach. Plan menedżera sieci w Wielkiej Brytanii obejmuje więcej umów, takich jak ta.
- Morska energetyka wiatrowa jest kluczową częścią rządowych planów osiągnięcia przez Wielką Brytanię zerowego poziomu emisji netto do 2050 roku - powiedział Fintan Slye, dyrektor operatora krajowego systemu elektroenergetycznego. - Nasz projekt ocenia najkorzystniejsze podejście do sieci morskich, badając szereg różnych rozwiązań technicznych i inżynieryjnych dotyczących połączeń sieciowych.
National Grid będzie prowadzić konsultacje w sprawie swojego planu do 28 października.
- Sieć musi być w stanie poradzić sobie w erze szybko rosnących ilości energii odnawialnej, przerywanej produkcji, elastycznych rynków energii elektrycznej, podmorskich połączeń międzysystemowych, magazynów baterii i gospodarstw domowych zarówno pobierających energię elektryczną, jak i dostarczających ją z powrotem do sieci - powiedziała Danielle Lane , menedżer w firmie Vattenfall AB w Wielkiej Brytanii.
Do 2030 roku Vattenfall będzie miał wystarczającą moc morskiej energii wiatrowej, aby zasilić 5 milionów domów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów