Kraje regionu Morza Bałtyckiego zgodziły się stworzyć „mur dronów”, w którym wykorzystywano by bezzałogowe statki powietrzne do ochrony zewnętrznych granic państwowych – poinformowała szefowa MSW Litwy Agne Bilotaite po piątkowym spotkaniu na Łotwie z kolegami z krajów bałtyckich, Polski, Finlandii i Norwegii.
MSZ wyraziło w piątek solidarność z Estonią, Finlandią i Litwą, w związku z prowokacjami, jakie nasiliła Rosja na granicach Unii Europejskiej w tych krajach. "Nasi sojusznicy zachowują spokój i rozwagę, wspólnie uważnie monitorujemy sytuację" - podkreślił resort dyplomacji.
Czołowi eksperci z państwo Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego spotkali się 23 maja w Kwaterze Głównej NATO na pierwszym posiedzeniu nowej Sieci Krytycznej Infrastruktury Podmorskiej (Critical Undersea Infrastructure Network). W obliczu rosnących wyzwań dla infrastruktury podmorskiej, sojusz wdraża nowe narzędzia w celu zwiększenia bezpieczeństwa podmorskich kabli i rurociągów oraz monitorowania potencjalnych zagrożeń.
Litwa na granicy z Rosją i Białorusią planuje wzniesienie stałych fortyfikacji mających na celu powstrzymanie ewentualnego przemieszczania się wrogich sił – poinformował w środę minister obrony Litwy Laurynas Kascziunas po spotkaniu w Połądze z szefami obrony Łotwy i Estonii, Andrisem Sprudsem i Hanno Pevkurem.
Przedstawiciel Rosji został wezwany w środę do Ministerstwa Spraw Zagranicznych Litwy i poproszony o dostarczenie informacji na temat planowanych przez Kreml zmian na granicy morskiej. Zdaniem prezydenta Gitanasa Nausedy zapowiedź Kremla może być częścią szerszych działań Rosji przeciwko NATO.
Litewskie MSZ nazwało w środę plany Rosji dotyczące zmiany granic morskich z Litwą i Finlandią celową prowokacją i działaniem eskalacyjnym.
Rząd Rosji, bez uzgodnienia z władzami Finlandii i Litwy, postanowił zmienić przebieg granicy z tymi państwami na Morzu Bałtyckim - poinformowało Radio Swoboda. Helsinki zaapelowały do Moskwy o przestrzeganie prawa międzynarodowego, w szczególności Konwencji ONZ o prawie morza.
Od 2014 roku jest rozwijane przedsięwzięcie, mające połączyć kilka państw Europy Wschodniej, aby zapewnić lepszy transport towarowy. Na modernizacji kolei państw nadbałtyckich szczególnie mają zyskać porty morskie, gdyż pozwoli to sprawniej wywozić ładunki z terminali, zapewniając tym samym wydajniejsze przeładunki. Istniej pilna potrzeba stworzenia nowoczesnej infrastruktury kolejowej o europejskim standardzie, która pomoże integracji krajów bałtyckich z europejską siecią transportową i rynkiem zachodnioeuropejskim.
Ogłoszony w styczniu przez litewskie władze na budowę swojej drugiej elektrowni wiatrowej na Bałtyku o mocy 700 MW nie przyciągnął wystarczającej liczby oferentów. Zainteresowanie inwestycją wyraziła tylko krajowa firma Ignitis, a żeby aukcja się odbyła potrzeba było jeszcze chociaż jednego podmiotu. Termin składania ofert trwał do 15 kwietnia tego roku.
Pierwsza operacja bunkrowania LNG między statkami została pomyślnie przeprowadzona w porcie w Kłajpedzie. 9 kwietnia tankowiec LNG Avenir Aspiration zabunkrował 326 m3 skroplonego gazu ziemnego na 170-metrowym kontenerowcu CMA CGM Aurora. To znaczący kamień milowy dla usług morskich w głównym litewskim węźle transportowym.
W Świnoujściu otwarto Interaktywne Muzeum Statków na Wodzie
Norwegia stawia na autonomiczne promy. Kongsberg Maritime wytycza kurs. Polskie stocznie mają szansą by nim popłynąć
Największy od miesięcy zmasowany atak Huti na żeglugę został odparty
Nowe wyzwania dla portów w logistyce Morskich Farm Wiatrowych. Zbliża się X Seminarium Akademii Offshore
Panama. Pierwsi przesiedleńcy klimatyczni opuszczają wyspę zagrożoną rosnącym poziomem wody
Ukraińskie rakiety uszkodziły dwa promy w Cieśninie Kerczeńskiej. Most Krymski zamknięty