Przedstawiciel Rosji został wezwany w środę do Ministerstwa Spraw Zagranicznych Litwy i poproszony o dostarczenie informacji na temat planowanych przez Kreml zmian na granicy morskiej. Zdaniem prezydenta Gitanasa Nausedy zapowiedź Kremla może być częścią szerszych działań Rosji przeciwko NATO.
„Podczas spotkania (w MSZ Litwy) przedstawiciel Rosji został poproszony o wyjaśnienie tej publicznej informacji – czytamy w komunikacie resortu spraw zagranicznych. - Przypomniano i podkreślono, by Federacja Rosyjska przestrzegała swoich międzynarodowych zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego i działała zgodnie z postanowieniami Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, której Federacja Rosyjska jest stroną”.
Prezydent Gitanas Nauseda wyraził w środę opinię, że rosyjskie plany zmiany granic morskich z Litwą i Finlandią mogą być częścią szerszych działań Rosji przeciwko NATO.
„Możliwe, że jest to część szerszych działań Rosji przeciwko NATO i z pewnością jesteśmy zaniepokojeni takimi wiadomościami, a nawet niepotwierdzone informacje są również informacjami” - powiedział Nauseda dziennikarzom.
Prezydent przypomniał, że Litwa podpisała traktat o granicy państwowej z Rosją w 1997 r., który wszedł w życie w 2003 r., a „jakakolwiek zmiana warunków traktatu byłaby jednostronnym naruszeniem traktatu międzynarodowego”.
Projekt uchwały w sprawie korekty granic morskich Rosji z Finlandią i Litwą na Morzu Bałtyckim, zgłoszony we wtorek przez resort obrony w Moskwie, został w środę usunięty z rosyjskiej rządowej bazy aktów prawnych - poinformowała agencja Reutera.
Rosja, bez uzgodnienia z władzami Finlandii i Litwy, postanowiła zmienić przebieg granicy z tymi państwami na Morzu Bałtyckim - podało wcześniej w środę Radio Swoboda, cytując projekt rosyjskiego rządu.
Według dokumentu ministerstwa obrony korekta miałaby dotyczyć granic morskich we wschodniej części Zatoki Fińskiej, a także nieopodal miast Bałtyjsk i Zielenogradsk w obwodzie królewieckim, w okolicach Mierzei Wiślanej i Kurońskiej. Pomysłodawcy uchwały argumentowali, że dotychczasowy przebieg tych granic, obowiązujący od 1985 roku, „nie w pełni odpowiada aktualnym uwarunkowaniom geograficznym”.
Z Wilna Aleksandra Akińczo
aki/ mms/
Transport morski zagadnieniem podczas 4. edycji kongresu InterModal in Poland
Rozwój polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 coraz bliżej. List intencyjny podpisany
"DGP": Za dwa lata statki będą mogły zawijać do Elbląga
Rosatom zawiązuje partnerstwo z chińską firmą w zakresie transportu na Morzu Arktycznym
PKP Cargo: transport intermodalny to najbardziej perspektywiczny rynek produktowy
Ukraińskie porty wracają do przedwojennych wyników