• <
port_rezerwa_mega_1100_200

W tym roku podpisanie umów o kupnie terminali zbożowych w Świnoujściu i Gdyni

15.10.2020 08:56 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski W tym roku podpisanie umów o kupnie terminali zbożowych w Świnoujściu i Gdyni
W tym roku podpisanie umów o kupnie terminali zbożowych w Świnoujściu i Gdyni  - GospodarkaMorska.pl
fot. Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o.

Do końca tego roku ma zostać sfinalizowana transakcja zakupu dwóch terminali zbożowych w Świnoujściu i w Gdyni - poinformował dyrektor Departamentu Innowacji Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Mateusz Balcerowicz. Terminale poprawią warunki eksportu polskiego zboża.

"Jesteśmy w trakcie zamykania transakcji nabycia terminali zbożowych w dwóch portach - w Gdyni i w Świnoujściu. W obu tych portach jesteśmy na ostatnim etapie przed podpisaniem umowy nabycia" - powiedział Balcerowicz.

Dodał, że w terminale są wyposażone w silosy do przechowywania zboża, a także bocznice kolejowe.

Poinformował, że "w ramach prowadzonych negocjacji zarówno KOWR, jak i sprzedający wyrazili chęć zamknięcie transakcji tj. podpisania umowy, przelania środków i odbioru od sprzedającego tych terminali od jeszcze w tym roku".

"Spodziewam się, że pierwszy terminal będzie odbierany w listopadzie, a drugi - w grudniu" - powiedział. Dodał, że nie może zdradzić więcej szczegółów transakcji ze względu na klauzule poufności.

Jak mówił, są plany by dla terminala w porcie Gdynia stworzyć tzw. port suchy zewnętrzy - terminal Agro. W tym celu KOWR powołał spółkę Bydgoszcz Emilianowo. W najbliższym czasie do spółki przystąpi formalnie jeszcze PKP SA oraz Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny.

Wyjaśnił, że spółka jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia inwestycji. Chodzi o program środowiskowo-funkcjonalny, ocenę oddziaływania na środowisko i ubieganie się o pozwolenie na budowę.

KOWR zgłosił też budowę terminala intermodalnego Bydgoszcz Emilianowo do Krajowego Programu Odbudowy. Terminal w Emilianowie ma pełnić rolę zaplecza dla portów morskich. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i były dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego.

Inwestycja jest na liście będącej w posiadaniu nowego ministerstwa finansów i funduszy i polityki regionalnej. W następnym etapie będzie ona zgłoszona do Komisji Europejskiej. Jej ocena - zdaniem Balcerowicza - jest to kwestia przyszłego roku. (PAP)

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38925,00 $ tona 0,13% 21 paź
 Cynk 3584,00 $ tona 0,03% 21 paź
 Aluminium 3013,00 $ tona -1,66% 21 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.