Niemal wszystkie branżowe media na świecie związane z gospodarką morską szeroko opisują inicjatywę Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Artykuły o terminalu pojawiły się w serwisach i newsletterach najważniejszych graczy na rynku medialnym, w tym zakresie, jak Alphaliner, World Cargo News, czy Container Management Magazine i otwierają listę tych najczęściej czytanych.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy uznawany jest przez świat za znaczący i interesujący projekt, by o nim pisać. To dowodzi też trafności kierunku rozwoju portu w Świnoujściu, obranego przez Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście, zmierzający do poszerzenia wachlarza usług oferowanych przez zespół portów Szczecin-Świnoujście.
W połowie września br. ZMPSiŚ uruchomił procedurę zmierzającą do wyłonienia przyszłego operatora terminalu, który odcelowo ma obsłużyć dwa mln TEU kontenerów. Wcześniej, bo w styczniu br. ZMPSiŚ zaprosił potencjalnych inwestorów do wyrażenia zainteresowania realizacją tego przedsięwzięcia. Do końca marca br. zgłosiło się siedmiu zainteresowanych, tj. dwie firmy z Polski, jedna firma belgijska, jedna holenderska, dwie firmy z Azji i jedno konsorcjum europejskie.
Terminal spełniać́ będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników. ZMPSiŚ zakłada, że jeśli wykonawca terminalu zostanie wybrany do końca tego roku, pierwszy kontenerowiec powinien zostać obsłużony w 2024 roku.
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego