Koronawirus nie wpłynął na tempo prac modernizacyjnych terminalu promowego w Świnoujściu, gdzie inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Roboty wykonywane przez firmę Budimex, przebiegają zgodnie z założeniami. Docelowo terminal zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, czyli przewozu ładunków wykorzystującego różne środki transportu.
Prace budowlane trwają już blisko półtora roku i idą pełną parą. Rozebrano stare magazyny, rampy przeładunkowe, a także istniejące wyposażenie stanowisk nr 5 i 6. Usunięto nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia na długości 300 merów. Wykonane zostały prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie. Praktycznie gotowy jest też jeden z placów parkingowych dla 170 TIR-ów przy ul. Duńskiej.
Widać też nową estakadę nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminalu. Wyłania się również kształt nowego stanowiska promowego powstałego z połączenia stanowisk nr 5 i 6. Dzięki czemu powstanie jedna linia cumownicza o długości 294 m. Z kolei istniejąca rampa przeładunkowa zostanie przebudowana do nowych parametrów technicznych i uzyska 35 m szerokości i 180 ton nośności.
Kwestią priorytetową tej inwestycji jest budowa nowych i przebudowa
istniejących torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Z kolei
dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie nowy rękaw, który
umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Zakupione będą
również cztery ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu
„reach stacker”, służące do transportu i przeładunku kontenerów na
terminalu.
Inwestycja powinna być zakończona jeszcze w tym
roku. Jej koszt to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy
unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę). (Monika
Woźniak-Lewandowska)
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland