Płynący pod banderą Malty, ale powiązany z Rosją uszkodzony statek Ruby, który przewozi 20 tys. ton saletry amonowej, zacumował ok. 25 km od brzegów hrabstwa Kent w południowo-wschodniej Anglii - pokazuje w piątek serwis marinetraffic.com.
Saletra amonowa jest wykorzystywana jako nawóz, ale stosuje się ją też w materiałach wybuchowych. To ta sama substancja, która w 2020 roku spowodowała potężny wybuch w porcie w Bejrucie; na pokładzie Ruby znajduje się jej siedmiokrotnie więcej niż wówczas w magazynach portowych.
Z powodu przewożonego ładunku, a także wątpliwości co do stanu technicznego statku kilka krajów odmówiło jednostce zgody na wejście do portu. Należący do maltańskiej firmy Ruby Enterprise statek wypłynął w lipcu z portu Kandałaksza w obwodzie murmańskim na północy Rosji, ale osiadł na mieliźnie podczas sztormu. Mimo to statek przepłynął 1600 km z uszkodzeniami i dotarł do Tromsoe w północnej Norwegii, gdzie odmówiono mu pozostania.
Inspekcja wykazała sześć usterek, w tym pęknięcia kadłuba i uszkodzenie śruby oraz steru, wykryto również nieprawidłowości w uprawnieniach żeglarskich załogi, ale ostatecznie uznano statek za zdolny do żeglugi. W ramach środków ostrożności zalecono jednak, by przez resztę podróży towarzyszył mu holownik. Holownik Amber II, który płynął wraz z Ruby z Tromsoe, w czwartek rano opuścił go i udał się w kierunku Rotterdamu.
Brytyjska straż przybrzeżna poinformowała, że jest w kontakcie z Ruby, a krajowa służba ratownictwa morskiego - że będzie monitorować ruchy statku. Jak wyjaśnia stacja BBC, statki nie muszą prosić o pozwolenie na przepłynięcie przez wody terytorialne Wielkiej Brytanii, jeśli robią to w celach zgodnych z prawem.
Według duńskiej gazety "Information" oraz kolektywu śledczego Danwatch zarejestrowany na Malcie Ruby jest kontrolowany przez spółkę z Libanu, której właścicielem są Syryjczycy, pływa natomiast z ładunkami z Rosji.
bjn/ akl/
arch.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii