Administracja USA nałożyła sankcje na zarejestrowaną w Zjednoczonych Emiratach Arabskich firmę transportową Hennesea oraz 18 należących do niej statków za transport rosyjskiej ropy naftowej po cenie wyższej od limitu, wyznaczonego przez państwa G7 i UE.
Jak podano w komunikacie, armator - założony pod koniec 2022 r. - tuż przed wejściem w życie limitu ceny pozyskał szereg starszych tankowców do przewozu rosyjskiej ropy i regularnie odbywał wizyty w rosyjskich portach.
Już w grudniu ub.r. sankcjami objęto jeden z nich - HS Atlantica, który korzystając z usług amerykańskich firm przewoził rosyjską ropę po cenie wyższej niż limit wynoszący 60 dolarów za baryłkę. Teraz na listę wpisano 17 innych tankowców Hennesea, jak i całą firmę. Oznacza to wykluczenie ich z transakcji dolarowych.
"Czwartkowe działania po raz kolejny pokazują, że ktokolwiek narusza limit ceny spotka się z konsekwencjami" - oznajmił w oświadczeniu wiceszef resortu finansów Wally Adeyemo.
Według administracji USA, aby omijać limit, Rosja używa m.in. "floty cienia", czyli starych i słabo lub nieubezpieczonych tankowców o niejasnej strukturze właścicielskiej. Ukrywane jest też często rosyjskie pochodzenie ropy naftowej, m.in. za pomocą fałszowanych certyfikatów.
Z Waszyngtonu Oskar Górzyński
osk/ mal/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął