• <
HARTWIG SZCZECIN

Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję

zk

10.04.2021 09:02 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję - GospodarkaMorska.pl
Fot. NDI/BESIX

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dostarczenie pogłębiarki, która będzie utrzymywać tor na kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Zadaniem jednostki będzie też pogłębianie torów prowadzących do małych portów Zalewu Wiślanego - podała PAP rzeczniczka UM w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Wyjaśniła, że Urząd Morski w Gdyni ogłosił postępowanie przetargowe na dostawę pogłębiarki ssąco-refulującej. Dostawa jednostki odbywa się w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Dodała, że otwarcie ofert od chętnych planowane jest 14 kwietnia. Wybrany wykonawca będzie musiał zaprojektować, wybudować i wyposażyć jednostkę. Będzie miał na to 23 miesiące od podpisania umowy.

Jak podano, pogłębiarka będzie służyła pracom konserwacyjnym i utrzymaniowym na głównym torze wodnym, który powstanie po zrealizowaniu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (tzn. na torze biegnącym przez Zalew i przez rzekę Elbląg). Wykorzystywana będzie również przy pracach pogłębiarskich i podczyszczeniowych na torach prowadzących do małych portów Zalewu Wiślanego.

Jak poinformowała rzeczniczka UM w Gdyni, w ciągu najbliższych tygodni podpisana zostanie umowa na przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg. W jej ramach wykonawca wybuduje też most w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Projekt budowy nowej drogi wodnej z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską dotyczy nie tylko samego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Aby inwestycja była funkcjonalna, oprócz przekopu inwestor zaplanował także inwestycje uzupełniające.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa zgodnie z harmonogramem ma zakończyć się w połowie 2022 roku.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40187,00 $ tona 1,80% 3 gru
 Cynk 3323,00 $ tona 0,91% 3 gru
 Aluminium 2647,00 $ tona -0,26% 3 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.