Prezes niemieckiej spółki energetycznej Uniper, która współfinansuje budowę gazociągu Nord Stream 2, przyznał dzisiaj że bierze pod uwagę możliwość nieukończenia inwestycji z powodu sankcji USA.
"Naciski jeszcze się zwiększyły. Najgorszym przypadkiem byłoby oczywiście to, gdyby (Nord Stream 2) nie został ukończony i pojawiłby się wtedy problem, czy możemy odzyskać nasze pieniądze, czy też nie" - powiedział Andreas Schierenbeck. Dodał, że oczekuje, iż budowa zostanie zrealizowana w całości.
Występujący na telekonferencji wraz z Schierenbeckiem i odpowiadający w zarządzie Unipera za finanse Sascha Bibert zaznaczył, że użycie w najnowszym raporcie spółki sformułowania, iż Nord Stream 2 to "istotne pojedyncze ryzyko" jest wyłącznie przejawem "całkiem normalnego zarządzania kryzysem". Uniper zakłada, że mimo gróźb ze strony USA "rurociągiem tym popłynie gaz" - podkreślił Bibert.
Według Unipera, wpłacił on już w całości będącą jego udziałem w finansowaniu Nord Stream 2 kwotę 950 mln euro, ale w razie ostatecznego fiaska budowy trzeba by było zrestrukturyzować zaciągnięty na ten cel kredyt i odstąpić od spłacenia odsetek od niego.
Poza Uniperem w sfinansowaniu wynoszących 9,5 mld kosztów budowy drugiego już prowadzącego z Rosji do Niemiec po dnie Bałtyku gazociągu uczestniczą jeszcze cztery inne zachodnie spółki energetyczne - austriacka OMV, niemiecka Wintershall DEA, francuska Engie i Royal Dutch Shell.
Pod koniec 2019 roku prezydent USA Donald Trump zalegalizował karanie sankcjami firm uczestniczących w budowie Nord Stream 2. W efekcie z przedsięwzięcia tego wycofała się szwajcarska firma Allseas wraz ze swymi dwoma statkami do układania rur na dnie morskim. Ich zadanie mają teraz przejąć statki rosyjskie.
Gazociąg Nord Stream 2 jest gotowy w 94 proc., ale od grudnia ubiegłego roku nie prowadzi się przy nim żadnych prac. Z łącznie 2460 km tworzących go rur trzeba ułożyć jeszcze 150 km - 120 km na akwenach duńskich i 30 km na niemieckich. Waszyngton uważa tę inwestycję za zagrożenie dla własnego bezpieczeństwa narodowego oraz dla bezpieczeństwa energetycznego Europy. (PAP)
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth