Nie ustają komentarze po ogłoszeniu przez Donalda Trumpa pomysłu wprowadzenia dodatkowych opłat portowych dla armatorów korzystających ze statków budowanych w Chinach. Genco, największy przewoźnik towarów masowych w USA już podał, że albo podniesie ceny dla amerykańskich eksporterów, albo skieruje statki w inne rejony świata.
O proponowanym przez prezydenta USA Donalda Trumpa systemie opłat portowych, które mieliby uiszczać w amerykańskich portach armatorzy posiadający w swojej flocie statki zbudowane w Chinach i związanych z nim kontrowersjach pisaliśmy w osobnym artykule. Trump chce w ten sposób podnieść konkurencyjność amerykańskich stoczni względem chińskich, ale rynek wskazuje, że opłaty będą miały katastrofalne skutki dla amerykańskich linii żeglugowych oraz całego handlu.
Kolejną cegiełkę do dyskusji dołożył wczoraj dyrektor generalny Genco Shipping & Trading John Wobensmith w rozmowie z Bloomberg TV. Genco jest największym przewoźnikiem ładunków masowych bazującym w USA. Linie podlegałyby trumpowskim opłatom, ponieważ posiadają statki zbudowane w Chinach (jak zdecydowana większość przewoźników), zaś nie posiadają statków zbudowanych w Stanach Zjednoczonych. Wobensmith zadeklarował, że w przypadku wprowadzenia opłat linie będą musiały przemieścić statki w inne miejsca. Zaznaczył, że 90% przychodów Genco pochodzi spoza USA. Drugą rozważaną opcją jest przeniesienie kosztów na końcowego użytkownika, czyli amerykańskich eksporterów, a to się będzie wiązało z podniesieniem cen dla konsumentów.
Co więcej, Wobensmith ujawnił, że linie wprowadziły już do swoich umów czarterowych odpowiednie klauzule, na mocy których to końcowy użytkownik będzie odpowiedzialny za wszystkie nowe opłaty portowe i inne należności. Dodał, że stawki frachtowe pójdą w górę, a koszty te pokryją właściciele ładunków i konsumenci.
Szef Genco wskazał, że w związku z sytuacją przed dużym problemem mogą stanąć amerykańscy producenci soi, którzy już zmagają się z cłami na eksport do Chin i wyższymi kosztami produkcji, a po piętach depczą im eksporterzy z Ameryki Południowej. Według Wobensmitha podniesienie cen doprowadzi do niemal całkowitego zatrzymania eksportu soi z USA.
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął