• <
port_szczecin_1100x200_2021_top_porty

Terminale na portowym zapleczu

23.09.2020 13:55 Źródło: Forum Gospodarki Morskiej
Terminale na portowym zapleczu - GospodarkaMorska.pl
fot: T. Urbaniak/ ZMPG-a

Z uwagi na pogłębiające się ograniczenia przepustowości infrastruktury kolejowej i drogowej oraz biorąc pod uwagę istniejący układ torowy i drogowy w obrębie portów Gdańska i Gdyni, niezbędne jest stworzenie intermodalnego centrum konsolidacji oraz redystrybucji ładunków w możliwie bliskim sąsiedztwie (na tzw. bliskim zapleczu) obu portów. Utworzony w ten sposób przyportowy hub przeładunkowy ma umożliwić z jednej strony sprawną i efektywną obsługę wszystkich terminali morskich zlokalizowanych w portach Gdańska oraz Gdyni przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej, a z drugiej strony pozwoli na konsolidację masy ładunkowej z różnych terminali i tym samym na zdecydowaną poprawę efektywności przewozów kolejowych na długich dystansach (pociągi będą kursowały częściej, będą jeździły wg stałych rozkładów jazdy i przy dużo lepszym wykorzystaniu ich pojemności ładunkowej).

W najbliższych latach mają powstać 2 suche porty, przeznaczone do obsługi ładunków trafiających do trójmiejskich portów. O terminalu w Zajączkowie Tczewskim, który wybudować ma spółka PCC Intermodal, mówi się co najmniej od 10 lat. Temat drugiego, zlokalizowanego w Bydgoszczy Emilianowie, pojawił się stosunkowo niedawna.

Spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo powołano 28 lipca br. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka ma za zadanie przygotować projekt oraz dokumentację nowego centrum.

- Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu między portami morskimi a pozostałą częścią kraju. Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r., która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez port. Terminal zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów do Gdyni – mówił z okazji powołania spółki Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Kluczowym elementem tego projektu jest jednak modernizacja linii nr 201 mającej zapewnić sprawne połączenie kolejowe do Portu Gdynia. PKP PLK przygotowuje się właśnie do prac na odcinku między Maksymilianowem a Gdynią wraz z liniami stycznymi, a cała inwestycja zaplanowana jest na lata 2021-2025. Modernizacja obejmie ok. 180 km linii kolejowej.

Natomiast w Zajączkowie Tczewskim, a więc lokalizacji o wiele bliższej trójmiejskim portom niż Bydgoszcz, planowana jest budowa innego suchego portu, Intermodal Container Yard, przedsięwzięcia za którym stoi spółka PCC Intermodal. Planowana zresztą od co najmniej dekady. W tym czasie zmieniały się kolejne terminy rozpoczęcia inwestycji. Według PCC opóźnienia były związane m.in. ze żmudną pracą formalno-dokumentacyjną. W jakim stadium jest obecnie ten projekt?

- Kończymy specyfikację przetargową i we wrześniu ogłosimy przetarg na projekt budowlany wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to chcielibyśmy rozpocząć budowę na wiosnę 2022 r. i oddać ICY Tczew do użytku na przełomie lat 2023-2024 – tłumaczy Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal.

Inwestycja zlokalizowana jest przy głównym węźle kolejowym linii 131, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 91 i autostrady A1. Wahadłowe pociągi między terminalami morskimi i ICY poruszające się według stałych rozkładów jazdy mają pozwolić lepiej organizować ruch ładunków w rejonie aglomeracji trójmiejskiej, pozwalając skuteczniej wykorzystać czas pracy kierowców oraz jednocześnie poprawić wykorzystanie ograniczonej przepustowości linii kolejowych. Łącznik między drogą krajową nr 91 i autostradą A1 ma odciążyć ruch ciężarowy okolic Tczewa. Planowana zdolność przeładunkowa terminalu to ponad 1 mln TEU rocznie, a powierzchnia składowa wynosić ma ponad 20 tys. TEU.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
okmarit_390x100_gif_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Dziękujemy za wysłane grafiki.