Szwecja zamierza unowocześnić flotę lodołamaczy i zapewnić całoroczną żeglugę na wodach Morza Bałtyckiego, umożliwiając transport ładunków do portów w regionie Norrland, czyli najbardziej wysuniętej na północ części kraju. W tym celu planuje zakup dwóch nowych jednostek – lodołamaczy – o wartości 340 mln dolarów.
Szwedzka Administracja Morska (SAM) ogłosiła, że otrzymała od rządu fundusze na zakup dwóch lodołamaczy, z opcją zakupu trzeciego w najbliższej przyszłości. Nowe statki zastąpią istniejące lodołamacze, które były eksploatowane przez dziesiątki lat. Jak podkreśla SAM, obecne lodołamacze klasy Atle zostały zbudowane w latach 70. ubiegłego wieku i minął już ich techniczny okres eksploatacji. Aby przemysł mógł transportować towary do portów Norrlandii przez cały rok, potrzebny jest sprawny lodołamacz.
– Decyzja rządu to bardzo pozytywna wiadomość. Nowoczesne lodołamacze to warunek konieczny, aby ogromne inwestycje w przemysł w Norrlandii mogły być w pełni wykorzystywane i w pełni przynosiły efekt – mówi Katarina Norén, dyrektor generalna SAM.
SAM poinformowała, że projekt nowej generacji lodołamaczy jest już gotowy, a agencja przygotowuje się do rozpoczęcia procesu przetargowego w celu wyłonienia odpowiedniej stoczni.
Nowe statki pomogą zabezpieczyć transport towarów w północnej Szwecji i sąsiadującej z nią Finlandii, gdzie łamanie lodu jest niezbędne dla transportu w okresie zimowym. Dzięki nowym lodołamaczom porty w regionie Norrland będą mogły w przyszłości przyjmować nowe i większe statki towarowe.
Jak informuje SAM, podczas gdy obecne lodołamacze wycinają drogę w lodzie o szerokości 24 metrów - co wymaga, aby statki szersze od nich korzystały z pomocy dwóch lodołamaczy - lodołamacze przyszłej generacji będą w stanie utworzyć kanał o szerokości 32 metrów.
Aby osiągnąć cele klimatyczne, przyszłe lodołamacze muszą zaprojektowane bez możliwości eksploatacji paliw kopalnych. Szwedzka Administracja Morska podkreśla, że wybór paliwa nie został jeszcze dokonany, ale ta kwestia zostanie uwzględniona na dalszym etapie zamówienia.
Źródło: Szwedzka Administracja Morska
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii