• <
PZT_1100x200_gif_2020

Szef MSZ Sri Lanki: oddanie Chinom portu nawet na 198 lat było błędem

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Szef MSZ Sri Lanki: oddanie Chinom portu nawet na 198 lat było błędem
Szef MSZ Sri Lanki: oddanie Chinom portu nawet na 198 lat było błędem - GospodarkaMorska.pl
fot.Wikimedia Commons

zc

25.02.2021 Źródło: PAP

Poprzedni rząd Sri Lanki popełnił błąd, oddając Chinom port Hambantota w dzierżawę nawet na 198 lat – ocenił szef lankijskiego MSZ Dinesh Gunawardena. Pekin zaprzecza doniesieniom o renegocjacji umowy, która podawana jest jako przykład chińskiej „dyplomacji długu”.

W 2017 roku ówczesny rząd Sri Lanki zgodził się oddać port na 99 lat, by spłacić zadłużenie zaciągnięte w ChRL. Dinesh powiedział dziennikowi „Ceylon Today”, że w umowie przewidziano możliwość przedłużenia dzierżawy o kolejny taki okres, co określił jako "błąd".

Komentatorzy zarzucają Pekinowi, że poprzez inwestycje stara się schwytać biedniejsze kraje w „pułapkę zadłużenia”, by zwiększyć swoje wpływy geopolityczne. Port Hambantota leży na południowym wybrzeżu Cejlonu, a z racji przebiegających w pobliżu szlaków transportowych może stać się ważnym hubem na Oceanie Indyjskim.

Obecny prezydent Sri Lanki Gotabaya Rajapaksa twierdził po objęciu stanowiska w 2019 roku, że zamierza renegocjować porozumienie o dzierżawie portu. Później zaprzeczył jednak, że miał taki plan – pisze w czwartek hongkoński dziennik „South China Morning Post”.

Jednak w lutym prezes lankijskiego urzędu portowego Daya Ratnayake oświadczył w wywiadzie dla „Ceylon Today”, że prezydent chce zmiany umowy. Ocenił również, że Sri Lanka nie zyskała zbyt wiele na tym porozumieniu z ChRL.

Szef lankijskiego MSZ stwierdził natomiast w sobotę, że „poprzedni rząd popełnił błąd w sprawie portu Hambantota, gdy unieważnił dzierżawę i oddał go na dłuższy okres 99 lat plus kolejne 99 lat, gdy pierwszy okres dobiegnie końca”. Dinesh nie odpowiedział wprost na pytanie o plany renegocjacji porozumienia, ale według „SCMP” jego wypowiedź dodatkowo powiększa niepewność w sprawie umowy.

W Pekinie rzecznik chińskiego MSZ Wang Wenbin zaprzeczył doniesieniom o renegocjacji umowy. „Port Hambantota to sztandarowy projekt realizowany wspólnie przez Chiny i Sri Lankę w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku. Porozumienie o koncesji portu jest obustronnie korzystne i zostało osiągnięte w toku przyjaznych konsultacji na bazie równości i dobrowolności” – zapewnił.

„SCMP” wpisuje kontrowersje wokół portu Hambantota w narastającą rywalizację Chin ze Stanami Zjednoczonymi, a także z Indiami. „Administracja (prezydenta USA Joe) Bidena stara się pogłębić strategię indo-pacyficzną, a Chiny napotkają prawdopodobnie jeszcze więcej wyzwań w regionie” – ocenił cytowany przez tę gazetę ekspert ds. stosunków międzynarodowych z Chińskiego Uniwersytetu Oceanicznego Pang Zhongying.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28267,00 $ tona 1,68% 16 kwi
 Cynk 2853,00 $ tona 1,57% 16 kwi
 Aluminium 2308,00 $ tona -0,86% 16 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.