Główny koncern naftowy Shell i holenderski koncern Eneco zbudują superhybrydową morską farmę wiatrową, wygrywając ostatni holenderski przetarg.
Shell dąży do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. lub wcześniej, a projekt w Holandii daje wgląd w to, jak ma tego dokonać.
Konsorcjum pary CrossWind zostało ogłoszone w środę jako zwycięzca aukcji wolnej od dotacji na projekt Hollandse Kust (noord). CrossWind planuje uruchomienie farmy wiatrowej na morzu o mocy 759 megawatów w 2023 r., w której zostaną połączone elementy słoneczne, magazynujące i wodorowe. Obie firmy potwierdziły, że ostateczna decyzja inwestycyjna w sprawie projektu została już podjęta.
Przetarg na Hollandse Kust (noord) zachęcił uczestników do wprowadzenia planów dotyczących ekologicznego wodoru. Jednak Shell i Eneco poszły o kilka kroków dalej. W oświadczeniu CrossWind powiedział, że obejmie pięć demonstracji technologicznych, które można wdrożyć na pełną skalę w przyszłości, łącząc różne technologie w celu zapewnienia ciągłej mocy, niezależnie od tego, czy wieje wiatr.
Farma wiatrowa zostanie połączona z pływającą instalacją słoneczną i krótkotrwałą baterią. Będzie również generować zielony wodór za pomocą elektrolizera, który według CrossWind będzie używany jako „technika dalszego przechowywania”.
Shell oświadczył w maju, że ma nadzieję wykorzystać Hollandse Kust (noord) do zasilania 200-megawatowego elektrolizera dla jednej ze swoich rafinerii. Inne szczegóły dotyczące rozmiaru komponentów słonecznych i baterii nie były natychmiast dostępne.
Ostateczna innowacja w Hollandse Kust (noord) obejmie „dostrojenie” turbin w celu zminimalizowania skutków śladu - to znaczy wpływu jednej turbiny na turbiny za nią, co ostatecznie zmniejsza wytwarzanie energii.
Ørsted był jedynym innym oferentem na projekt Hollandse Kust (noord), potwierdziły władze holenderskie w środę. Shell prawie przejął Eneco w zeszłym roku, przegrywając na aukcji z Mitsubishi.
Zielony klaster wodorowy firmy Shell
Shell planuje zbudować na holenderskim wybrzeżu klaster ekologicznego wodoru, który będzie zasilał klaster petrochemii i rafinerii.
„Morska energia wiatrowa odegra kluczową rolę w światowej transformacji energetycznej” - powiedział Maarten Wetselaar, dyrektor jednostki Shell ds. Zintegrowanego Gazu i Nowych Energii. „Będzie to również kolejny ważny krok w realizacji naszych ambicji, aby stać się biznesem energetycznym o zerowej emisji do 2050 r. lub wcześniej, w zgodzie ze społeczeństwem. Ta farma wiatrowa jest kluczową częścią nowego łańcucha wartości - od wiatru po wodór - z naszą ambicją zbudowania ekologicznej elektrowni wodorowej w Rotterdamie i NortH2 ”.
Konsorcjum NortH2 ma nadzieję, że ostatecznie rozwinie moc elektrolizera wymagającą od 3 do 4 gigawatów mocy morskiej energii wiatrowej, a być może wzrośnie do 10 gigawatów do 2040 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española