Newseria.pl
PKN Orlen ma za sobą dobry rok. Zysk na poziomie EBITDA LIFO za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 8,7 mld złotych i był to najlepszy wynik w historii spółki. Tak dobry rezultat jest zasługą przede wszystkim wzrostu marży rafineryjnej oraz wysokich przychodów ze sprzedaży. Koncern ma też ambitne plany inwestycyjne. Jak informuje wiceprezes zarządu ds. finansowych Sławomir Jędrzejczyk, w 2016 roku na ten cel spółka chce przeznaczyć aż 3,3 mld złotych. Jednocześnie deklaruje wypłatę wysokiej dywidendy.
– Rok 2015 dla Orlenu był absolutnie fantastyczny. Wypracowaliśmy 8,7 mld zysku operacyjnego EBITDA (LIFO). To poziom, którego nikt się chyba nie spodziewał jeszcze kilka lat temu. Poziom, który wykracza poza naszą wyobraźnię – mówi agencji Newseria Inwestor Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu ds. finansowych PKN Orlen.
Na osiągnięcie rekordowych wyników wpływ miały przede wszystkim dwa czynniki. Pierwszym z nich był wzrost marży rafineryjnej w segmencie downstream (przetwórstwo, dystrybucja i sprzedaż produktów rafineryjnych), związany ze spadkiem cen ropy naftowej na światowych giełdach. Drugim czynnikiem była wysoka sprawność operacyjna. Spółka w 2015 roku przerobiła łącznie 31 mln ton ropy. Sprzedaż wyniosła natomiast blisko 38 mln ton. Pozwoliło to na osiągnięcie w segmencie detalu zysku EBITDA na poziomie 1,5 mld złotych.
– W planie bazowym na 2016 rok mamy aż 3,3 mld zł na rozwój. Zdecydowanie większa część przypada na segment downstream, gdzie mamy dwa główne projekty: projekt elektrociepłowni w Płocku i kwota rzędu miliarda złotych oraz projekt polietylenu w Unipetrolu i kwota rzędu 600 mln zł – informuje Jędrzejczyk.
Oprócz wymienionych PKN Orlen planuje inwestycje w segmencie detalicznym oraz upstream, obejmującym prace poszukiwawcze oraz wydobycie ropy naftowej. Łączne nakłady w tych dwóch obszarach szacowane są na ponad 1,1 mld złotych. Spółka spore wydatki ponosi także na projekty związane z alternatywnymi źródłami energii – przykładem jest tu instalacja służąca do produkcji biopaliwa z alg.
– Są też projekty, które wykraczają poza nasz biznes. Pojawiają się takie elementy jak samochody elektryczne. Nawiązaliśmy współpracę z Teslą, a nasi klienci wkrótce mogą się spodziewać pierwszych superchargerów (szybkich ładowarek) na naszych stacjach – tłumaczy.
W 2014 roku grupa PKN Orlen ogłosiła trzyletnią strategię finansową. Jej głównymi filarami były: osiągnięcie wysokiej rentowności na poziomie EBITDA, utrzymanie niskiego poziomu dźwigni finansowej, a także wzrost nakładów inwestycyjnych, zwiększenie wydobycia węglowodorów oraz wzrost poziomu wypłacanej dywidendy. Sławomir Jędrzejczyk zapowiedział jednak, że spółka wkrótce planuje jej aktualizację.
– W 2014 roku zatwierdziliśmy strategię, co oznacza, że minęły już dwa lata. Naturalnie chcemy podejść do weryfikacji tej strategii. Zmieniły się założenia makroekonomiczne i chcemy wydłużyć horyzont tej strategii. W tym roku planujemy zrobić aktualizację na lata 2016–2020 – deklaruje wiceprezes Orlenu.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej