W Szczecinie ma powstać replika XIX-wiecznego brytyjskiego żaglowca. - Jest armator, który chce zbudować w Szczecinie Cutty Sarka. Chce wykorzystać wszystkie starodawne oryginalne metody szkutnicze budowy tego typu jednostek - powiedział w Radio Szczecin Rafał Zahorski, pomysłodawca odbudowy zabytkowego statku "Bembridge", który obecnie stoi w Szczecinie.
Inwestor pochodzi z Rosji i prowdopodobnie będzie chciał również zbudować stocznię, w której za pomocą historycznych metod powstanie replika żaglowca. Jak na razie nie wiadomo, kim jest tajemniczy inwestor ani dlaczego zdecydował się na stowrzenie Cutty Sarka.
- Budowa kopii jest możliwa. Rosjanie to udowodnili budując swoją jednostkę żaglową Sztandart. Posiadając odpowiedni materiał, a przede wszystkim doświadczonych szkutników, którzy wiedzą jak budować jednostki drewniane, można zbudować taką replikę - skomentował Leszek Kocela z Działu Historii Żeglugi Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Dodajmy, że Cutty Sark to XIX-wieczny kliper herbaciany, który pobił wiele rekordów prędkości. Jest to obecnie jedyny zachowany kliper herbaciany na świecie, stoi teraz w suchym doku przy nabrzeżu w dzielnicy Londynu, Greenwich jako statek-muzeum. Zbudowany w Szkocji w 1869 jako żaglowiec do przewozu herbaty z Chin. Był to w ówczesnych czasach najszybszy kliper, mogący w ciągu dnia przepłynąć 350 mil (ok. 650 km, średnia dobowa prędkość 15 w).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii