PMK
Grupa europejskich partnerów zamierza wykorzystać pojemniki z bateriami na barkach do dostarczania przyjaznego dla środowiska w pełni elektrycznego napędu.
Koncepcja ta, wspierana przez holenderskie Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, jest kierowana przez Zero Emission Services B.V. (ZES), konsorcjum obejmujące grupę technologiczną Wärtsilä, ING Bank, dostawcę usług energetycznych i technicznych Engie oraz zarząd portu w Rotterdamie.
Projekt rozpocznie się najpierw w Holandii, gdzie żegluga śródlądowa odpowiada za 5% emisji dwutlenku węgla (CO2). Początkowo wymienne pojemniki na baterie, zwane ZESPacks, będą stosowane w przebudowanych i nowo zbudowanych kontenerowcach, które będą pływać wzdłuż korytarza Zoeterwoude - Alpherium - Moerdijk. Firma piwna Heineken podpisała się jako pierwszy klient końcowy przedsiębiorstwa, wykorzystując usługę transportu piwa z browaru w Zoeterwoude do Moerdijk. Później ZES zamierza rozszerzyć wykorzystanie ZESPacks o korytarz Amsterdam - Rotterdam - Antwerpia, łącząc się z Nijmegen.
Wymienne pakiety ZESPacks będą ładowane przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych w sieci punktów ładowania o otwartym dostępie, skonfigurowanych do wymiany wyczerpanych pojemników na baterie. ZES twierdzi, że zestawy akumulatorów są przeznaczone do wielu zastosowań, dzięki czemu można je wykorzystywać do tymczasowego użytkowania na lądzie, takich jak stabilizacja lokalnej sieci elektrycznej lub zaspokajanie krótkoterminowego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Aby ułatwić operatorom barek wpisanie się do koncepcji, opracowano model finansowania „pay-per-use”. W ten sposób ZES pobiera tylko koszty zużytej energii odnawialnej plus czynsz za pojemnik na akumulator, dzięki czemu koszty operacyjne pozostają konkurencyjne. Statki muszą być jednak wyposażone w elektryczną linię napędową.
Partnerzy zauważają, że system jest przyszłościowy, ponieważ jest niezależny od dostawcy energii. Podczas gdy akumulatory zostaną uruchomione, pojemniki wyposażone w inną opcję źródła zasilania, taką jak na przykład wodór, mogą być używane w taki sam sposób, gdyby pojawiła się realna alternatywna technologia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii