ew
We wtorek, 31 marca, Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum ogłosił upadłość ST3 Offshore. W związku z epidemią koronawirusa, zrobił to na posiedzeniu niejawnym. Sąd wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zakończenie wszystkich spraw związanych z firmą, ustalenie listy wierzycieli, a później jak najszybsza likwidacja majątku spółki. Została nim Natalia Leszczyńska.
Syndyk zajmie się teraz inwentaryzacją majątku. Następnie, trzeba będzie próbować go sprzedać. Środki, które uda się w ten sposób uzyskać zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów postępowania, należności pracowniczych, a w następnej kolejności na spłatę wierzycieli (ok. 400 firm). Zwrócić też trzeba będzie unijne dofinansowanie inwestycji, które wyniosło ponad 120 mln zł, gdyż przez pięć lat nie udało się utrzymać zatrudnienia na poziomie 500 osób.
Upadłość ST3 Offshore była przesądzona już od tygodni. W lutym otwarcie mówił o tym minister gospodarki morskiej, Marek Gróbarczyk.
Jak skomentował mecenas Patryk Zbroja, reprezentujący większość wierzycieli: "Ogłoszenie upadłości spółki ST3 Offshore oznacza początek ostatniego etapu funkcjonowania firmy, czyli jest to formalny początek jej końca".
W styczniu br. zarząd ST3 Offshore zadecydował o złożeniu do sądu wniosków o umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego i ogłoszenie upadłości. Firma produkowała stalowe fundamenty morskich farm wiatrowych. Pracowało w niej ok. 300 osób.
Jak zapewniał Gróbarczyk: "Pracownicy ST3, którzy chcą, znajdą zatrudnienie w naszych spółkach stoczniowych, jak również kooperujących, bo zapotrzebowanie w zakresie podwykonawców czy dzierżawców w Stoczni Szczecińskiej jest tak duże, że wszystkim dziś pracownikom możemy zaoferować pracę".
ST3 Offshore to joint-venture dwóch partnerów: Mars FIZ i ST3 Holding GmbH. Mars jest funduszem państwowym, który ma 80 proc. udziałów ST3 Offshore; udziały w firmie przejął w 2017 roku. Natomiast ST3 Holding GmbH to spółka należąca do monachijskiej Grupy VTC.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej