Około 20 firm z branży okrętowej podpisało w Szczecinie list intencyjny w sprawie powołania konsorcjum okrętowego. Inicjatorem przedsięwzięcia jest Szczeciński Park Przemysłowy. Celem - konsolidacja branży i produkcja statków w Szczecinie.
Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe chce budować promy dla polskich armatorów, a później realizować także inne kontrakty - poinformował we wtorek prezes Parku Andrzej Strzeboński. Pierwszy prom mógłby powstać już w 2019 r. - dodał.
Strzeboński przyznał, że infrastruktura stoczniowa w Szczecinie została przez ostatnie lata "okaleczona", ale zdolności wytwórcze, czyli tzw. zasoby ludzkie, są w mieście nadal, przede wszystkich w firmach funkcjonujących w Parku, który powstał na terenach po upadłej stoczni szczecińskiej.
Podobnie jest z zapleczem intelektualnym: mamy projektantów i technologów - podkreślał prezes.
Docelowo nowy zakład mógłby zatrudniać około 1200 ludzi - przekonywał.
Jak mówił, konsorcjum nie oczekuje od państwa pieniędzy, lecz narzędzi finansowych. Mamy dobry klimat dla Szczecina - dodał nawiązując m.in. do deklaracji premier Beaty Szydło, która niedawno odwiedziła Szczecin.
Lista sygnatariuszy listu intencyjnego jest otwarta. Kolejni chętni mogą się zgłaszać do 30 kwietnia.
Szczeciński Park Przemysłowy jest lokalną spółką, zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządza 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami. Obecnie ma 65 lokatorów.
Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
5 kwietnia rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, który m.in. zakłada zwolnienie z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii