• <
Nauta_top_1100x200

Po sezonie gruntowny remont Daru Pomorza

mk

26.08.2019 17:24 Źródło: NNM, wikipedia
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Po sezonie gruntowny remont Daru Pomorza
Po sezonie gruntowny remont Daru Pomorza - GospodarkaMorska.pl

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku ogłosiło przetarg na wykonanie remontu Daru Pomorza. Słynny polski żaglowiec ma już 110 lat i do utrzymania go w formie konieczne są regularne prace remontowe i konserwacyjne. Mimo, że od 1982 roku Dar Pomorza to statek muzeum to eksploatuje go aż 150 tys turytów rocznie.

Ujęty w przetargu zakres prac jest szeroki i obejmuje kompleksową usługę serwisową wraz z holowaniem na teren stoczni, dokowaniem oraz powrotem do Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni.

Do najważniejszych wykonanych prac remontowych mają należeć między innymi: remont, konserwacja i malowanie części podwodnej i nadwodnej kadłuba, konserwacja i malowanie śruby napędowej, przegląd i serwis siłowni okrętowej, windy kotwicznej z kabestanem, przegląd i konserwacja olinowania stałego, przegląd i serwis łodzi ratunkowych, remont systemów pożarowych oraz monitoringu, remont masztu rufowego oraz uszczelnienie pokładu.

Termin składania ofert mija 19 września a rozpoczęcie prac zaplanowane jest na listopad.

Więcej na temat przetargu można przeczytać tutuj

"Dar Pomorza" nazywany "Białą Fregatą", od 1929 roku związany jest z Gdynią. Został zbudowany w roku 1909 w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po wodowaniu 18 września 1909 r. otrzymał nazwę "Prinzess Eitel Friedrich" i rozpoczął służbę wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał on nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu". Plan ten nie doczekał się realizacji. W rok później fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę.

Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stała się odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką polskich nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej.

4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

16 listopada 1982 r. "Dar Pomorza" został przekazany Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39925,00 $ tona -0,79% 1 gru
 Cynk 3295,00 $ tona -1,58% 1 gru
 Aluminium 2669,00 $ tona 1,33% 1 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.